Naar het station | ik kom met de auto

Rondom het station Ede-Wageningen zijn en komen geen uitgebreide parkeervoorzieningen. Er is wel een parkeergarage gepland, maar die zal niet beschikbaar zijn vanaf de opening van het station in 2024. Inmiddels vordert de bouw van het nieuwe station Ede-Wageningen. Het enige deel dat nog niet is aanbesteed, is deze parkeergarage. Op deze pagina zie je hoe die in de tekeningen is opgenomen en hoe je er straks kunt komen. De bedoeling is dat er straks 500 auto's hier kunnen parkeren.


Bereikbaarheid en parkeermogelijkheden

Het stationsplein van station Ede-Wageningen zal vanaf februari 2024 toegankelijk zijn vanaf de Akulaan voor halen en brengen en voor de (nog in 2024/2025 te bouwen) parkeergarage. Via het Noordplein kun je (straks) alleen halen-en-brengen, door aan te rijden via de Stationsweg (tegen die tijd een 30 km-weg/ fietsstraat). Dit is echter pas mogelijk vanaf begin 2025. Direct bij het station is en komt er geen parkeermogelijkheid in de buitenlucht. In de periode vanaf februari 2024 tot begin 2025 kun je dus nog niet parkeren bij het station én alleen halen-en-brengen via het stationsplein!

Uitleg bij deze kaart: (0)= locatie nieuwe station en stationstunnel, (1)= toegang van Generaal Hacketweg (Parklaan), (2)= toegang via de Klinkenbergerweg, (3)= toegang via Tooroplaan/Emmalaan, (4)= toegang via A12/ Bennekomseweg (Parklaan), (5)= huidige tijdelijke (?) parkeerterreinen op WFC, (6)= (toekomstige) kiss-and-rides (alleen halen en brengen), (7)= toegang tot (toekomstige) parkeergarage (2025). Bij de kleuren: rood= aanrijroutes auto, blauw= parkeerroutes gratis parkeren, geel= looproutes vanaf parkeervoorzieningen naar de sporen. Basiskaart: openstreetmap.org.


Uitleg bij de drone-foto van het Stationsplein (zuidzijde): (1) toegang stationsplein via Akulaan, (2)= taxistandplaatsen, (3)= halen-en brengen met eigen auto, (4)= helling naar ondergrondse toegang tot toekomstige parkeergarage, (5)= geplande locatie toekomstige parkeergarage, (6)= toegang tot het station, (7)= busstation. Rood= toegangsweg, blauw= toegang tot parkeergarage, geel= uitrijroute. Foto: (c) 'niels-panoramics'; still uit drone-video.


Uitleg bij de kaart van het Noordplein (noordzijde): (situatie begin 2025): (1)= nieuwe kiss-and-ride, helemaal tegen de Klinkenbergerweg en spoor 1 aan, (2)= huidige gebouw restauratie Kappa-Docie, (3)= kort parkeren voor Kappa-Docie, (4)= toegang vanuit Keetmolenweg/ Stationsweg, (5)= wandelen en fietsen vanaf de Stationsweg, (6)= toekomstige niet-overdekte (gratis) fietsenstalling, (7)= toegang tot spoor 1 (naar Amersfoort) en vanaf daar tot de spoortunnel. Rood= auto, blauw= fiets, geel= lopen. Bron kaart: gemeente Ede. 


Geplande parkeergarage

Al vanaf de eerste ontwerpen is er een parkeergarage gepland in het stationsgebied. De afgelopen jaren zijn alle parkeerterreinen rond het station verdwenen: die op het terrein van het ENKA-zwembad, die op het Noordplein en recentelijk die voor de Fietser. Parkeren is nu alleen mogelijk op het WFC, maar dat betekent altijd een flink stuk lopen, zeker als je uiteindelijk naar perron 5 moet. De geplande parkeergarage zal niet gereed zijn als het station begin 2024 opent, sterker nog; de bouw zal dan nog niet gestart zijn. Tot zeker in 2025 en misschien wel langer, zal het parkeren een groot probleem zijn bij het station. 

Uitleg bij deze tekening: (1)= ingang naar stationsgebied via Akulaan, (2)= ondergrondse ingang parkeergarage, (3)= geplande parkeergarage, (4)= kiss-and-ride (halen en brengen) én taxistandplaats, (5)= busstation, (6)= Klinkenbergerweg. Bron: EdesPoort.

Zicht op het station (links) en de parkeergarage (rechts), gezien vanaf de Klinkenbergerweg. Bron: EdesPoort.