hogesnelheidstrein  |  infrastructuur

Hij is er nooit gekomen, maar in de jaren '90 was Ede in de ban van de mogelijke komst van hogesnelheidstreinen, die met 300 km per uur Ede voorbij zouden razen. De trein die anno nu het snelst aan Ede voorbij rijdt, is de ICE van Amsterdam naar Frankfurt (Duitsland). Die rijdt ter hoogte van Ede maar 140 km per uur. De topsnelheid tot 300 km per uur wordt alleen in Duitsland gehaald. Op deze pagina wat artikelen uit die tijd. Klik op een artikel om hem vergroot te kunnen bekijken. Alle foto's: (c) Allard Bijlsma.


1993 | Ede-Stad

De discussie ging onder meer over de vraag of het spoor verdiept door Ede zou moeten gaan. In deze tekening is gekozen voor een overkapping tegen de geluidsoverlast. 


Video: gezien vanaf het Sijsseltviaduct | november 2024. De ICE mindert vaart bij het passeren van station Ede-Wageningen.

1996 | Edese Post

1997


In de jaren '90 waren er in Nederland ambitieuze plannen voor de aanleg van hogesnelheidslijnen, waaronder de HSL-Zuid (tussen Amsterdam en de Belgische grens) en een verbinding richting Duitsland. Hoewel Ede niet direct op een van de definitieve tracés lag, zijn er in die periode wel verkenningen geweest waarbij alternatieve routes zijn overwogen — waaronder varianten die mogelijk langs of door de regio Gelderland zouden lopen.

Wat we weten over die periode:

  • In 1990 publiceerden de Nederlandse Spoorwegen het boekje “De trein van morgen komt eraan”, waarin plannen voor modernisering en uitbreiding van het spoor werden gepresenteerd.
  • Er werden tracévarianten onderzocht voor hogesnelheidslijnen richting Duitsland, waarbij ook de bestaande spoorlijn via Arnhem werd bekeken.
  • Ede ligt aan de spoorlijn Utrecht–Arnhem, en hoewel deze lijn niet is omgebouwd tot hogesnelheidslijn, was er in de jaren '90 wel discussie over capaciteitsuitbreiding en modernisering van dit traject.

Waarom kwam er geen HSL door Ede?

  • De uiteindelijke keuze viel op de HSL-Zuid via Rotterdam en Breda richting België.
  • Richting Duitsland werd gekozen voor een route via Arnhem en Zevenaar, waar de ICE tegenwoordig rijdt. Deze trein komt wel over Ede, maar rijdt hier maximaal 140 km/uur.
  • Ede werd als regionaal knooppunt belangrijker voor intercityverbindingen, maar dus niet voor hogesnelheidstreinen.

1996

1997 | Edese Courant