Station Ede-Wageningen | 2023 | chronologisch verslag

In dit onderdeel aandacht voor planologische onderwerpen die in het nieuws zijn. Ede is een stad met snelle en grote ontwikkelingen. Een thema dat Ede al meer dan tien jaar bezighoudt is het nieuwe station. Het is bijna een wonder dat eind 2021 gestart kon worden met de werkzaamheden. Het nieuwe station is belangrijk, om de groeiende reizigersstroom goed naar en van Ede te kunnen laten reizen. In de nieuwe wijken als ENKA-buurt en de kazernebuurt wonnen veel mensen die werken in de Randstad. Een extra perron is daarvoor belangrijk. Website om op de hoogte te blijven: https://www.spoorzone-ede.nl/   Alle foto's: (c) Allard Bijlsma, behalve indien anders vermeld bij de foto.


Nieuw station | chronologisch fotoverslag

De komende jaren zal ik hier van alle wat grotere veranderingen rond de bouw van het station verslag doen. Blader je naar beneden, dan blader je terug in de tijd. Bovenaan staan de meest recente foto's.


Augustus | 20-29 | finetunen spoorbaan en perrons

Het opnieuw aanleggen van de perrons 3/4. Gezien vanuit de watersproeitrein. (c) Spoorzone Ede.

Aanbrengen van de nieuwe bovenleiding

Kippenlijntje, gezien vanaf de Prins Bernhardlaan

Gezien vanaf het ENKA-trerrein.


Augustus | 14-19 | inrichting en spoorbaan

18 augustus | zicht vanaf het terrein voor de Frisokazerne

18 augustus | voor de Frisokazerne wordt continu materiaal aangevoerd

Situatie 16 augustus | de eerste rails is gelegd. Het fundament van de glijconstructie wordt verwijderd (links). Bron webcambeelden: webcam bouw.live.

Situatie 19 augustus | de rails van alle nieuwe banen is gelegd. Het terrein onder ligt klaar voor de bouw van het stationsgebouw. Bron webcambeelden: webcam bouw.live.


Augustus | 12 | tunnel op zijn plek

Zicht op de geplaatste tunnel, vanaf de Frisokazerne.

11 augustus | 22.39 uur | de tunnel ligt nog op de bouwplek

12 augustus | 8.15 uur | de tunnel ligt op zijn definitieve plek

Als je op 12 augustus na 8.00 uur wakker wordt en dan pas weer naar de webcam kijkt, zie je dat de tunnel inmiddels op zijn plek ligt. Het proces verliep zo voorspoedig, dat het eerder klaar was dan gepland. Bron webcambeelden: webcam bouw.live.

Op 12 augustus worden ter hoogte van de Parkweg al de nieuwe stukken rails aangevoerd en geplaatst. Gezien vanaf het balkon van mijn appartement.


Augustus | 7-11 | voorbereiding inschuiven tunnel

11 augustus 2022 | (1)= gebouw De Witte Hinde, (2)= gebouw op perron 3/4 is afgebroken, (3)= hier ligt de tunnel klaar om naar rechts geschoven te worden op 12 augustus, (4)= hier wordt een fundament gemaakt voor de op deze plek in te schuiven tunnel. Bron: webcam bouw.live.

10 augustus 2022 | 20.54 uur | rails zijn verwijderd en het zandtalud is weggegraven. Bron: webcam bouw.live.

10 augustus 2022 | 23.12 uur | er is gestart met het plaatsen van de prefab fundament-delen voor de nieuwe tunnel. Bron: webcam bouw.live.

9 augustus 2022 | afbraak gebouw op perron 3/4. Gezien vanaf mijn balkon.

9 augustus 2022 | werkzaamheden perron 1. Gezien vanaf busstation.

9 augustus 2022 | afbraak gebouw op perron 3/4. Gezien vanaf busstation.

9 augustus 2022 | afbraak gebouw op perron 3/4. Gezien vanaf busstation.

8 augustus 2022 | zicht vanaf mijn balkon richting de Parkweg

8 augustus 2022 | rails, perrons en bovenleiding zijn verwijderd

7 augustus 2022 | het gebouw op perron 3/4 staat er nog. De spoorlijn ligt er nog. Onderaan de foto liggen de prefab fundamentdelen waar de tunnel straks op zal komen. Bron: webcam bouw.live.

7 augustus | zicht op de werkzaamheden vanaf Frisokazerne.


Augustus 2022 | 'stilte voor de storm'

Aan het nieuwe perron 5 wordt al druk gebouwd. Hier stoppen straks (vanaf 2024) extra stoptreinen. Links en rechts van dit perron zit een opening, dat vanaf 7 augustus wordt weggegraven en waar de tunnel wordt ingeschoven. Daarna kan het perron worden afgemaakt.

Op deze foto is het hydraulische systeem te zien, via welke het complete tunneldeel verschoven zal gaan worden.

4 augustus: het gigantische tunneldeel ligt klaar voor de het 'grote inschuiven' dat vanaf 11 augustus zal gaan plaatsvinden. Dit inschuiven is straks real-time te volgen via een livestream van Bouwlive: https://bouw.live/spoorzone-ede/ 


Juli 2022 | tunneldelen

Deze tunneldelen worden in augustus 2022 in een trein-vrije-periode op hun plek geschoven en zullen de voetgangerstunnel vormen tussen het nieuw te bouwen station en het terrein voor de Frisokazerne.

Om de lagere delen droog te houden, wordt water weggepompt en dat wordt langs de route van de vroege AKU-sloot naast de Frankeneng, afgevoerd richting het Valleikanaal.

Op diverse plekken langs de spoorlijn worden materialen klaargelegd voor de grote operatie na 7 augustus. Hier: nieuwe bovenleidingmasten, ter hoogte van De Witte Hinde/ kop van de Parkweg.


Juni 2022 | bouwput

Zuidzijde station

Parkweg

ENKA-terrein

Johan Frisokazerne

Waar je ook kijkt rond het huidige station, overal wordt gewerkt. Hierboven: voor de Johan Frisokazerne.


Mei 2022 | nieuwe spoorbaan

Het station krijgt een nieuw perron, met als nummer 5. Ter hoogte van de Parkweg wordt hiervoor het nieuwe spoor al aangelegd.


April 2022 | werkzaamheden tunnel noordzijde

Aan de noordkant wordt hard gegraven op de plek waar in augustus de tunnel onder het spoor doorkomt.


Maart 2022 | bouw fundament en tunnel

Situatie 2 maart 2022. Gezien vanaf het parkeerterrein voor De Fietser.


Januari-februari 2022 | bouw tunneldeel gestart

Situatie 23 februari 2022: het eerste beton is gestort.

Februari: de glijbaan, waarop de tunnel gaat worden gebouwd, krijgt zijn vorm. Helemaal links wordt hij augustus 2022 heen geschoven.

Januari: Er is gestart met het bouwen van de tunnel, die later dit jaar in een treinvrij weekeinde onder het huidige spoor zal worden geschoven.


December 2021 | grondwerkzaamheden

December 2021 | de grond wordt in zijn geheel nog een meter verlaagd en de plek waar de spoortunnel zal worden gebouwd, wordt gecreëerd. Oude niet gebruikte sporen worden verwijderd. Vergunning voor de bouw is aangevraagd en men hoopt die in januari 2022 te verkrijgen.

December 2021 | nieuwste schetsen van het toekomstige station. Bron: projectbureau bouw station Ede-Wageningen.


November 2021 | inrichting projectgebouw en infocentrum

Oktober 2021 | bouw projectgebouw

November 2021 | ingebruikneming projectgebouw en opening van het info centrum

Oktober 2021 | opening website https://www.spoorzone-ede.nl/ en bijbehorende app

Oktober 2021 | online informatieavond (let op: duurt bijna 2 uur)

Scan deze QR-code om de Spoorzone-app op te halen op je telefoon.


September 2021 | bouwrijp maken grond zuidzijde

September 2021 | het gebied waar het station zal komen is bouwrijp gemaakt. Vanaf november zal nog wel een meter zand worden verwijderd. Op dit terrein zal de tunnel worden gebouwd, die later in 2022 onder het spoor zal worden geschoven. Ook de houten dakconstructie zal hier in delen worden ontwikkeld en later op zijn plek worden getakeld.


Juli 2021 | tunneltracé noordzijde

Juli 2021 | ruwe afgraving tunneltracé. Gezien vanaf perron 1.

Augustus 2021 | afgewerkt tunneltracé. Gezien richting het station

Augustus 2021 | afgewerkt tunneltracé. Gezien richting het station