Snelfietsroutes Ede naar Wageningen  |  infrastructuur

De komst van snelle elektrische fietsen (speed-pedelecs) en de groeiende aandacht voor het milieu, maakt dat steeds meer mensen een fiets inzetten voor hun woon-werkverkeer. Een speed pedelec gaat gemakkelijk 45 km/uur en dat vraagt om fietsroutes met zo weinig mogelijk hindernissen. Alle foto's: (c) Allard Bijlsma.


Snelfietsroute in kaart

De doorfietsroute Ede-Wageningen is een geplande fietssnelweg in de provincie Gelderland. De route zal Ede en Wageningen via Bennekom verbinden. De aanleg is gestart in 2021 en de hele route zal gereed zijn in 2025. Op de route is er sprake van meer voorrang voor fietsers, vlak asfalt, weinig obstakels en weinig hinder van ander verkeer. De ambitie is dat mensen vaker de fiets gebruiken voor het reizen tussen Ede en Wageningen; doel is van 5000 fietsers per dag voor de aanleg tot 7000 per dag erna te gaan. De route wordt 8,4 km lang. 

Dit deel van de Stationsweg wordt in 2024/5 omgebouwd naar een fietsweg, met een nieuwe tunnel onder het spoor. Deze foto: oude situatie.

Deze foto: situatie december 2024.

Najaar 2024 is begonnen met de ombouw van de Stationsweg naar een fietsstraat. Deze foto: zicht richting centrum, 8 december 2024.

De Bennekomseweg is voorjaar 2024 een onderdeel van de Parklaan geworden, met aan één zijde de snelfietsroute. Deze foto: oude situatie. 

In april 2024 geopende nieuwe snelfietspad langs de Bennekomseweg.

In april 2024 geopende nieuwe tunnel in snelfietspad langs de Edeseweg.

Dit is de in 2024 geopende fietstunnel in de Stationsweg | hier in aanbouw maart 2023

Tunnel onder de Bennekomseweg in aanbouw | maart 2023

Situatie juni 2023 | fietstunnel op de Hoekelumse Eng is vrijwel gereed.


Aanpassing rotonde in Bennekom | 2025

Bij de foto's: de werkzaamheden zijn klaar en de rotonde is weer open: 10 november 2025.

Bij de foto's: werkzaamheden op 4 november 2025 | Allard Bijlsma.

De rotonde Bovenweg-Heelsumseweg/Kierkamperweg in Bennekom is najaar 2025 aangepast in het kader van de nieuwe fiets- en verkeersroute Pico Bello Pad. Doel van de aanpassing was onder andere dat de fietspaden vrij liggend worden op grotere afstand van de rijbaan, om de veiligheid voor fietsers te verbeteren. Verder kreeg de rotonde een nieuwe inrichting, met onder andere verbeterde zichtlijnen, zebra-oversteekplaatsen en verhoogde “30 km/u”-entrees in de aangrenzende straten. 

De werkzaamheden aan de rotonde waren gepland tussen 1 september en 7 november 2025. Tijdens deze periode was de rotonde volledig afgesloten voor verkeer. Een eerdere startdatum had al wat vertraging opgelopen; volgens berichtgeving was er sprake van her-planning van de start vanwege bouwvakantie en andere factoren. Omleidingsroutes waren ingesteld voor zowel auto’s als fietsers, waarbij lokale toegang naar woningen en bedrijven zo veel mogelijk gewaarborgd blijft. 

De rotonde is een druk kruispunt in Bennekom, onder andere gebruikt door doorgaand verkeer tussen de A12/N781 richting Wageningen/Ede en door lokaal verkeer. Verbetering van de fietsroutes maakt deel uit van het groter plan van de gemeente om duurzame, veilige verbindingen te realiseren (zoals het Pico Bello Pad). Door de vrij liggende fietspaden en de herinrichting wordt verwacht dat de veiligheid voor fietsers en andere kwetsbare weggebruikers verbetert. Ook zal de doorstroming van het autoverkeer minder hinder ondervinden als de punten met conflicten beter zijn ingericht.


Westtunnel en fietsstraat | 2024

Met het klaarkomen van de [ Westunnel ] onder de spoorlijn Ede-De-Klomp is doorfietsen vanaf Ede richting Bennekom een stuk eenvoudiger geworden. In het verlengde daarvan is de [ Stationsweg ] versmald tot een fietsstraat. 


Fietspad bij station Ede-Wageningen | 2024

Februari opende het nieuwe station Ede-Wageningen en daarmee ook het deel van het fietspad dat langs het station loopt. Hier is ook de ingang van de bewaakte fietsenstalling. Voor de richting van Arnhem is het wachten op de inrichting van de Enka Spoorzone.

Het is nog niet mogelijk vanaf de richting Parkweg direct in een rechte lijn naar het station te fietsen. Zomer 2024 wordt eerst een nieuwe tunnel onder het spoor geschoven en daar kan dan later het snelfietspad over worden doorgetrokken. Begin 2025 moet dat deel van het fietspad gereed zijn.