

Startpunt: Je loopt vanaf de centrale tunnel onder station Ede-Wageningen naar het zuiden en vanaf daar een rondje rond het nieuwe station van Ede.
Toegankelijkheid: voor iedereen toegankelijk, mits in het station de roltrap en/of lift functioneren. Het Sijsseltviaduct is toegankelijk via een lange hellingbaan.
Afstand: 3,3 km. Aantal stappen: 56.
Wandeltijd: 58 min. Laatst bijgewerkt: juni 2025.
Scan de code: om de routebeschrijving in beeld te krijgen.
Wat zie je: we maken een wandeling door en rond het nieuwe station Ede-Wageningen uit 2024. We bekijken het Sijsseltviaduct uit 2023 en de Westtunnel, het Noordplein en het Zuidplein uit 2025. Je krijgt in een uurtje een prachtig beeld van het totaal veranderde stationsgebied.


Klik op de afbeelding voor een PDF-routekaart en -beschrijving, die je ook door kunt sturen naar iemand anders of kunt koppelen aan een social mediabericht. Deze PDF-routebeschrijving kun je afdrukken op A4-formaat of openen op je telefoon.

Start de route bij punt (1) en loop via de aangegeven aanwijzingen en lijn in de kaart. Bij elk nummer is informatie over die plek opgenomen. Een (X) toont een plek waar je horeca vindt.

Uitleg bij de kaart: (1)= het nieuwe stationsgebouw uit 2024 | (2)= nog te bouwen: parkeergarage | (3)= nieuwbouw wooncomplex Hartogshof | (4)= ENKA-fabriekshal uit 1922 | (5)= in 2023 geopend: Sijsseltviaduct | (6)= Stingerbol | (7)= Frisokazerne uit 1906 | (8)= in 2025 geopend: nieuwe Noordplein, (9)= in 2025 geopend: Westtunnel, (10) in 2025 geopend: Zuidplein.


- Start van de tocht is de tunnel onder het station Ede-Wageningen.
- Loop vanuit de tunnel zuidwaarts, in de richting van de bussen en taxi's.
[1] Het nieuwe stationsgebouw uit 2024
LA=linksaf, RA= rechtsaf, RD= rechtdoor, L=links, R=rechts.

Uitleg bij de nummers in de kaart:
- (1)= Het nieuwe stationsgebouw uit 2024
Het nieuwe station Ede-Wageningen werd op 23 februari 2024 in gebruik genomen. De bouw begon eind 2021 en het station is ontworpen om te voldoen aan de toekomstige wensen en behoeften van reizigers. Het nieuwe station biedt moderne voorzieningen zoals een nieuw busstation, fietsenstallingen, betere loop- en fietsroutes, en meer parkeerplaatsen. Het station heeft een ruime reizigerstunnel met veel daglicht, waardoor de route gemakkelijk te vinden is. Er zijn (rol)trappen, liften, wachtruimtes, en toiletten beschikbaar. Aan de zuidzijde van het station bevindt zich een bewaakte fietsenstalling voor ongeveer 6.000 fietsen, terwijl aan de noordzijde een stalling voor ongeveer 1.800 fietsen is.
- (2)= Parkeergarage in aanbouw: 2026
De bouw van de nieuwe parkeergarage bij station Ede-Wageningen is begonnen in februari 2025. Deze parkeergarage komt naast het busplein op het Polar Bearsplein en biedt ruimte aan ruim 500 auto's. Het wordt een betaalde P+R-garage, wat betekent dat je je auto bewaakt kunt parkeren om vervolgens je reis met het openbaar vervoer te vervolgen. De parkeergarage bestaat uit vijf verdiepingen, waarvan één ondergronds. Op het dak komen ook parkeerplaatsen en er zijn plekken voor elektrisch laden. De gevel van de parkeergarage wordt halfopen aangelegd voor natuurlijke ventilatie. De verwachte opening is in de eerste helft van 2026.
- (3)= Nieuwbouw wooncomplex Hartogshof: 2026
Dit project omvat de bouw van 169 woningen en appartementen, georganiseerd in een carrévorm rondom een groene binnentuin. Het ontwerp is gemaakt door MIX architectuur in opdracht van ontwikkelaar AM. De bouw van 't Hartogshof begon in 2024 en de eerste appartementen worden naar verwachting in oktober 2025 opgeleverd. Het project is bedoeld om het 'dorpse' karakter van het ENKA-terrein te verbinden met het nieuwe stationsgebied van Ede. De woningen variëren in grootte van ongeveer 56 tot 104 vierkante meter en worden geleverd met complete keukens en badkamers. Daarnaast is er een verdiepte en afgesloten parkeergarage onder de binnentuin.
- (4)= ENKA-fabriekshal uit 1922
De ENKA-fabriek in Ede werd opgericht in 1922 als onderdeel van de Nederlandse Kunstzijdefabriek (ENKA), die in 1911 door Jacques Coenraad Hartogs werd opgericht.e keuze voor Ede was strategisch vanwege de aanwezigheid van zuiver water en de ligging aan de spoorlijn Arnhem-Utrecht. fabriek groeide snel en was rond 1928 de grootste fabriek van Nederland, met ongeveer 5200 werknemers. In 1929 fuseerde ENKA met het Duitse bedrijf Vereinigte Glanzstoff Fabriken (VGF) en werd het onderdeel van de Algemene Kunstzijde Unie (AKU). Later werd dit bedrijf onderdeel van AkzoNobel. De ENKA-fabriek produceerde kunstvezels, zoals rayon en later nylon, die werden gebruikt in de textielindustrie. De ENKA-fabriek in Ede werd in 2002 gesloten.
- (5)= In 2023 geopend: Sijsseltviaduct
Het Sijsseltviaduct in Ede werd in 2023 geopend als onderdeel van de herontwikkeling van de infrastructuur rondom het station Ede-Wageningen. Dit viaduct vervangt een oude gelijkvloerse spoorwegovergang en verbindt het ENKA-terrein met de Sijsselt. Het viaduct is ontworpen om de veiligheid en doorstroming van het verkeer te verbeteren, en biedt een snelle fietsroute naar het centrum van Ede. Het viaduct is voorzien van fietspaden en voetpaden, en er zijn ook trappen aangelegd om voetgangers toegang te geven tot het Bospad en andere wandelroutes. De bouw van het viaduct begon in 2020 en werd afgerond in 2023.
- (6)= Stingerbol van defensie, uit 1984
De Stingerbol is ook bekend als de Stingerdôme en werd gebouwd aan het einde van de Koude Oorlog, in 1993. Het markante bolvormige gebouw diende als simulatie oefencentrum voor de luchtdoelartillerie, waar militairen konden oefenen met het richten en afvuren van de Stinger-raket. Binnenin de bol werd een 360 graden projectiescherm gebruikt om een realistische trainingsomgeving te creëren. Na het einde van de Koude Oorlog verloor de Stingerbol zijn militaire functie en werd het in 2008 buiten gebruik gesteld. Sindsdien heeft het gebouw verschillende functies gehad, waaronder opslagruimte en een atelier voor kunstenaar.
- (7)= Frisokazerne uit 1906, nu Akoestikum
De Johan Willem Frisokazerne, gebouwd tussen 1904 en 1906, is een voormalige infanteriekazerne. Het gebouw is ontworpen in neorenaissance stijl en diende oorspronkelijk als onderkomen voor het 11e Regiment Infanterie. In 1934 kreeg de kazerne de naam Johan Willem Frisokazerne, vernoemd naar stadhouder en generaal Johan Willem Friso van Nassau-Dietz. Sinds 2014 is in de voormalige kazerne Akoesticum gevestigd, een landelijk oefencentrum voor de podiumkunsten. Ernaast staat de Mauritskazerne, ook uit 1906.
-
(8)= In 2025 geopend: vernieuwde Noordplein (Polar Bearsplein)
Het Polar Bearsplein in Ede is vernoemd naar de Engelse Polar Bear Division, die de Canadezen hielp bij de bevrijding van Ede in de Tweede Wereldoorlog. Het plein ligt bij het nieuwe intercitystation Ede-Wageningen en vormt een belangrijke schakel tussen de Enka-wijk en het Kazerneterrein. Het plein is ook een eerbetoon aan de Edese zwem- en waterpolovereniging Polar Bears, die vernoemd is naar dezelfde militaire eenheid. Daarnaast wordt er een nieuwe parkeergarage gebouwd bij het station, die straks ruimte biedt aan ruim 500 auto's en plekken voor elektrisch laden.
- (9)= In juni 2025 geopend: Westtunnel
De Westtunnel in Ede is een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel die is aangelegd als onderdeel van de herontwikkeling van het station Ede-Wageningen. Deze tunnel verbindt de Stationsweg met de Oude Bennekomsweg en maakt deel uit van het Pico Bellopad. De bouw van de Westtunnel begon in februari 2024 en was juni 2025 voltooid. Het Noordplein en Zuidplein bij het station worden ook opnieuw ingericht, met onder andere een onbewaakte fietsenstalling voor ongeveer 1.800 fietsen.
- (10)= In juni 2025 geopend: vernieuwde Zuidplein.
Het Zuidplein in Ede is in 2025 volledig vernieuwd als onderdeel van de herontwikkeling van het station Ede-Wageningen. Het plein is opnieuw ingericht met nieuwe fiets- en voetpaden, groenvoorzieningen en een onbewaakte fietsenstalling. Daarnaast is er een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel aangelegd, de Westtunnel, die het Zuidplein verbindt met de Stationsweg en de Oude Bennekomsweg. Langs het plein loopt de snelfietsroute Arnhem-Veenendaal.

Wil je je inlezen, lees dan in ieder geval:
- x

Diashow met ruim x foto's langs de door mij in oktober 2023 gelopen route. YouTube-adres:


Er is horeca te vinden in de stationstunnel, binnen de historische ENKA-gebouwen, op het Noordplein (cafetaria) en aan de Parkweg (café's).