Noordplein 2025

Het Noordplein wordt na de 'omklap' van station in Ede-Wageningen in februari 2024, al een jaar fors aangepakt. De werkzaamheden hier zullen tot ver in 2025 voortgang vinden. Daarna zullen er waarschijnlijk nog diverse appartementengebouwen gaan komen. Via deze pagina houd ik je op de hoogte van de ontwikkelingen hier. [ Zie hier ] voor alle discussie rond het plein tot 2024. [ Zie hier ] voor de parallelle ontwikkelingen op het Zuidplein. [ Zie hier ]  voor mijn eigen plan in mijn 'Schetsboek van Ede' en zie wat daarvan nu realiteit is geworden. Alle foto's en video's: (c) Allard Bijlsma.


Juni 2025 | zoveel losse eindjes nog 

Eind juni is één en ander rond het Noordplein in gebruik, maar het plein zelf geeft een desolate uitstraling: overal gele zandvlaktes (groen is nog niet aanbesteed), her en der is het straatwerk nog niet klaar, de wegen naar de kiss-and-ride en Kappa Docie bestaan uit aan elkaar geplakt asfalt (alsof men al weet dat het binnenkort weer weg gaat) en overal zijn nog zaken te regelen. Zo doen niet alle straatlantaarns het en staan er nog oude lantaarnpalen. Overal ligt puin, liggen stapels hekken en je ziet vooral veel troep nog. Ook de directiekeet staat er nog. En hoe zit het met het toezicht op het plein? Hopelijk wordt het voor de opening van 4 juli 2025 allemaal opgeruimd en hopelijk komt het groen snel. En wat te denken van de veiligheid?  Voor het groen ligt er al langer dan een jaar een [ plan ]. En dan is het wachten op het gemeentelijke plan voor de rest van het Noordplein ... want straks gaat alles weer op de schop. Deze foto's: 6-21 juni 2025.

Opruimen en inrichten

De straat en stoep rond Kappa Docie is nog niet klaar. Ook kun je nog niet vanaf het station te voet bij Kappa Docie komen. Bezoekers lopen nu door het zand of zetten hun fiets op het voetpad rechts. Op 22-24/06 werd hier weer aan gewerkt.

Overal zandvlaktes, waar al snel olifantenpaadjes ontstaan, omdat de heggen nog niet zijn aangebracht. Bij droog weer stuift het zand.

De directiekeet staat er nog, maar de opzichter werkt inmiddels (grotendeels) elders.

Overal bergen zand, terwijl er vrijwel nergens zand meer nodig is. Afspraak was ooit dat dit deel ingezaaid zou worden met gras. Laatste nieuws is dat dit een uitwijkplaats blijft voor NS-bussen. 

26-06 | hard gewerkt aan dit stukje

26-06 | vrachtwagens voeren rommel af

25-06 | lijnen zijn getrokken

Op 23/06 werden aan aantal bergen zand weggewerkt.

En overal nog stukjes met opslag van spullen die niet meer nodig zijn. Zie het grote aantal (nu) overbodige verwijzingsborden en pallets waarop stoeptegels lagen. Op 24/06 werd er wel weer wat opgeruimd.

Deze middenspanningskast is vrijwel leeg, maar er zit nog stroom op een deel en daarna moet die ook nog weg.

De toegangsweg naar de kiss-and-ride en Kappa Docie bestaat uit stukken aan elkaar geplakt asfalt: geen mooi gezicht. Een toplaag had dit stukje af gemaakt. De aansluiting op de oude stoep en fietspad, zorgt voor een onduidelijke situatie en vermenging van typen verkeer. Al diverse keren motoren hier over het voetpad zien rijden.

De aansluiting van het plein op de Klinkenbergweg is niet aangepakt: situatie blijft gevaarlijk voor fietsers en voetgangers. Het zou mooi zijn als deze opening dicht wordt gemaakt en de geluidswal wordt doorgetrokken.

Het is niet gelukt op tijd de nieuwe borden te plaatsen die moeten aangeven waar wat mag en waar je heen moet, maar het is wel mogelijk overal borden te plaatsen met de tekst 'bebording ontbreekt'. 

De aansluiting van het Zuidplein op de Parkweg is niet gerealiseerd. Dat laatste stukje Parkweg is iedereen al jaren een doorn in het oog. Waarom kon niet met enig overleg dit direct samen worden afgerond en ingericht?

23-06 | aansluiting op Parkweg is niet gereed

25-06 | lijnen zijn getrokken op het Zuidplein

25-06 | lijnen trekken op Noordplein

24-06 | dit bord had al lang weg moeten zijn

Op het Zuidplein is na anderhalf jaar werk een bord blijven staan, die wel herinnert aan vroegere tijden, maar natuurlijk allang weg had moeten zijn. 

De Prins Bernhardlaan is ter hoogte van de Stationsweg flink versmald. Met als gevolg dat fietsknooppunt 90 niet meer vanaf de weg te bekijken is. Heb al fietsers hier het groen in zien lopen ... (tip van Nick)

Toezicht en veiligheid

De belijning is nog niet aangebracht. Toen men dat wilde doen, regende het. Nu maar weer wachten totdat het alsnog gebeurt.

Er zijn nog geen borden geplaatst (behalve de borden dat de 'bebording ontbreekt'), wat maakt dat reizigers de weg niet weten en auto's met grote snelheid de doodlopende ventweg bij De Witte Hinde inrijden. Er zijn nog geen paaltjes geplaatst, wat maakt dat motoren door de tunnel rijden en fietsers bijna botsen. Prorail geeft geen goed voorbeeld: rijden zelf met busje door de tunnel en over fietspaden.

Hoe zit het met het toezicht op het Noordplein? Zijn of komen er camera's? Ik heb al jongens weggejaagd, die bezig waren de bovenste fietsenschuiven te vernielen. 

Waarom is er op het Noordplein geen toiletvoorziening? Je ziet nu 's avonds (heren) vanaf perron 1 komen en die gaan direct ergens op het plein hun plasje laten lopen. 

Het hek aan het einde van de ventweg is van het lage type, waardoor 's nachts jongeren hier de korte route langs het spoor kunnen nemen. Ze komen via het Witte Hindepark, komen over het hek rechts en gaan daarna in de verte over het lage hek.

Het voetpad langs de kiss-and-ride nodigt uit direct over de weg door te lopen naar de Klinkenbergerweg, wat gevaarlijke situaties gaat opleveren. Op 23/06 al iemand met een rollator die kant op zien lopen.


Juni 2025 | esdoorn legt nu al het loodje

Een paar maanden terug heb ik al bericht over de graafmachine die de wortels van een esdoorn uit 1960 tot aan de stam afschraapte. Dit om betonnen elementen hier te kunnen plaatsen. Ik dacht dat de boom het nog wel even zou gaan redden, maar hij gaat toch sneller dood dan ik al dacht: het aantal dode takken is nu al groot.


Juni 2025 | een lege kiss-and-ride

De Westtunnel en het Noordplein zijn nu een week open en wat opvalt: zowel de fietsenstalling, maar met name de kiss-and-ride (1) worden amper gebruikt. Sterker nog: ik heb nog maar één keer een auto iemand zien laten uitstappen. En die auto reed eerst verkeerd, namelijk de ventweg voor de Witte Hinde op. Weet niemand ervan of gebruikt men liever die op het Polar Bearsplein (2)? Misschien dat de geplande bebording het gebruik zal bevorderen?


6 juni - 15.30 | opening tunnel

Het moment dat de hekken zijn verwijderd aan de noordzijde.

Fieters rijden vanaf de zuidzijde naar de tunnel. Links in de verte interviewt 'De Gelderlander' bewoners van De Witte Hinde.


6 juni - 12.30 | opening nieuwe Noordplein

Om half 1 opende ProRail het hek bij perron 1. Op het Noordplein zijn toen ook maar vast de hekken verwijderd. Alleen de toegang naar de Westtunnel werd nog even dicht gehouden. Met mijn kleinzoon was ik de eerste die dit terrein mocht betreden en we hebben direct even een balletje getrapt; toen dat nog kon hier ...


5 juni | één dag voor (her)opening Noordplein

Strepen worden gemaakt voor de parkeervakken voor scooters

Beton wordt gestort langs de tunnelrand

Bij de kiss-and-ride worden putdeksels aangebracht

Een rand langs de tunnelroute wordt volgestort met beton

De belijning wordt aangebracht

De bewoners van De Witte Hinde hebben 1,5 jaar opgesloten gezeten binnen hekken. Op 5 juni werden eindelijk de eerste hekken verwijderd. Vanaf 6 juni kunnen de bewoners weer overal heen, weer naar de winkels aan de Parkweg en ze zullen zich niet langer opgesloten voelen.


Juni 2025 | muurschildering Kappa Docie

De street art artiest @erwtje83 schildert een spoorwegemplacement op de muur van cafetaria Kappa Docie. Zie voor foto's van het gehele  schilderproces [ hier ].


Mei 2025 | maken parkeerplekken Kappa Docie

Deze foto's: 15-19 mei. Maken van parkeerhavens voor bezoekers van cafetaria Kappa Docie. 


Mei 2025 | aansluiting fietspad op Klinkenbergerweg

Op 2 mei 2025 werd gewerkt aan het voet- en fietspad vanaf Kappa Docie tot aan het oude fietspad richting de Keetmolenflat. 


April 2025 | licht is aan en aanleg voet- en fietspad

Er wordt gewerkt aan het fietspad en voetpad, waarmee je straks rechtstreeks vanaf de Klinkenbergerweg naar de nieuwe fietsenstalling en perron 1 kunt fietsen en lopen. Op deze plek komt GEEN auto-aansluiting. Auto's die naar de kiss-and-ride moeten, gaan straks via de Keetmolenweg naar de Stationsweg. [ naar kaart  ]

In de nacht van 29 op 30 april was voor het eerst de nieuwe straatverlichting rond de Westtunnel aan.


April 2025 | afrondende werkzaamheden rond tunnel

29 april 2025 | de grond wordt geëgaliseerd 

28/29 april | plaatsen van >10 lantaarnpalen 

28 april 2025 | een nieuwe manier van bomen kappen. 


April 2025 | leggen ventweg voor De Witte Hinde

Deze foto's: 25 april 2025

Deze foto: 23 april 2025

Het fietspad is klaar. Wat nog ontbreekt is de straatverlichting.

Nog steeds staat er één middenspanningshuisje, maar daar omheen wordt al zwart zand opgebracht. De twee kastanjes gaan hier ook nog weg en daarna komen er nieuwe bomen terug.

Deze foto's: 22 april 2025.

Je kon erop wachten: een eerste auto wil door de Westtunnel rijden. Werd tegengehouden door een werknemer hier en gaat dan ook nog in discussie ... Met de nodige moeite en pijn maakte hij/zij rechtsomkeert. Maar snel paaltjes plaatsen ... Deze foto's: 17 april.

Onderwijl wordt gewerkt aan de ventweg voor De Witte Hinde. Hier komt geen asfalt maar komen klinkers. Het leggen gaat in hoog tempo!


15 april | aanbrengen tweede laag asfalt

Een deel van de fietspaden kreeg direct de bekende rode kleur, om aan te geven dat dit geen gewone weg is.

Langs de vier parkeerplekken voor De Witte Hinde is werd aan de stoep gewerkt.

Om 9.45 uur werd begonnen met het aanbrengen van de tweede laag asfalt: de toplaag. Dat gaat een stuk sneller dan de eerste laag.

Voor De Witte Hinde is gestart met het leggen van de stoep langs de vier parkeerhavens. De keerlus wordt voorzien van een extra laag verharding. Langs het keerdeel zijn metalen bogen ingegraven, om foutparkeerderes te blokkeren en beschadiging te voorkomen aan het hekwerk (en te voorkomen dat men niet naar beneden rijdt).


14 april 2025 | tijd om te asfalteren

Rond 12.00 uur was het deel in de tunnel klaar en werd de machine weer zichtbaar vanaf De Witte Hinde. Zie bij [ Zuidplein ] hoe daar het asfalteringswerk vordert. Onderwijl wordt zand gestort voor de stoep, worden putten geplaatst en donker zand gestort voor de groenstrook richting de Dr Ariensweg.

Voor het asfalteren van de Westtunnel zelf, wordt een kleinere machine ingezet. De grote is te hoog voor de tunnel. Tegen 11.00 uur wordt hier gestart met asfalteren. De grote machine wordt afgevoerd: werk op het Noordplein is klaar!

Op 14 april waren de fietspaden op het Noordplein aan de beurt. Rond 11.00 uur werd begonnen aan het asfalteren van de Westtunnel.

Op 14 april werd nog hard gewerkt aan de ventweg voor De Witte Hinde, zodat ook hier spoedig geasfalteerd kan gaan worden. Zichtbaar is nu ook de keerlus die hier wordt aangelegd. Auto's rijden de ventweg in en keren aan het einde ervan. Je kunt hier straks dus niet een rondje maken. Je kunt hier ook niet parkeren. De vier parkeerhavens die hier komen, zijn voor bezorgers, ambulance en andere kortparkeerders.


Januari 2025 | weer volop werkzaamheden na periode van stilte

Waar is de bouwkeet? Niets meer van terug te zien! Eronder zie je gewoon weer het oude parkeerterrein van het vroegere station Ede-Wageningen.

Naast Kappa-Docie is een wandelpad aangelegd. Rechts daarvan komt een beukenhaag en een rij prunus (kersen)-boompjes. 


Januari 2025 | plaatsing rekken open fietsenstalling

29 januari 2025. Aanleg looproute naar station.

Plaatsing hekken rond de fietsenstalling.

Op 23 januari 2025 is begonnen met het plaatsen van rekken in de open fietsenstalling. Langs de westzijde is gestart met het plaatsen van een hekwerk.


Januari 2025 | afbraak directiekeet EdesPoort

29 januari 2025

27 januari 2025

23 januari 2025

22 januari 2025

Er gebeurt weinig op het Noordplein. Deze shovel rijdt de hele dag heen en weer met steeds een klein schepje zand. 

Hebben ze de stoep onder de fietsenstalling net klaar, komt er weer een andere ploeg, die de hele zaak weer open graaft .... Dat doen ze natuurlijk niet zonder reden: er was een lek geconstateerd.

21 januari

18 januari

17 januari

16 januari 2025

7 januari 2025

Nu het werk vrijwel gereed is hier, wordt de hier tijdelijk geplaatste keet afgebroken. Die heeft hier gestaan vanaf 2021. De verdere bestrating in het gebied wordt door een andere aannemer uitgevoerd. Op de plek van de keet komt de aansluiting van fiets- en voetpaden naar en van perron 1 van het station en de Westtunnel.