Noordplein

Het Noordplein wordt na de 'omklap' van station in Ede-Wageningen in februari 2024, nu fors aangepakt. De werkzaamheden hier zullen tot ver in 2025 voortgang vinden. Daarna zullen er waarschijnlijk nog diverse appartementengebouwen gaan komen. Via deze pagina houd ik je op de hoogte van de ontwikkelingen hier. [ Zie hier ] voor alle discussie rond het plein tot 2024. [ Zie hier ]  voor mijn eigen plan in mijn 'Schetsboek van Ede'. Alle foto's: (c) Allard Bijlsma.


April 2024 | verwijderen hellingbanen

Met grof geweld wordt het beton verpulverd van de hellingbanen. De bewapening wordt apart afgevoerd. Deze foto's: 23 april 2024.


April 2024 | tegenvaller verwijderen vloer

Zo snel als het verwijderen van de vloer van de fietsenstalling ging, zo traag gaat het verwijderen van de fundamenten rond de ingang ervan. Het werk vertraagt hierdoor en er vindt uitgebreid overleg plaats.


April 2024 | handhaven in plaats van oplossen

Ik heb meerdere keren bericht over de onveilige situatie, die ontstaan was langs de Keetmolenweg, met name voor fietsers en daarbij vooral rond de fietsers op het voetpad. Dat was simpel op te lossen geweest, door de hekken een meter op te schuiven, waardoor er ruimte zou zijn ontstaan voor fietsers én voetgangers. In plaats daarvan heeft men besloten de weg maar helemaal af te sluiten. Als je hier niet bekend bent en je ziet uit een ooghoek het station liggen, dan ga je toch dit gebied in, want wie weet wat 'Kappa-Docie' is? En snapt men het bord 'Station', dat je nu richting station Ede-Centrum stuurt, en dat je dan toch echt (via een omweg) ooit zal uitkomen bij station Ede-Wageningen? Wie hier de omgeving kent gaat nu langs de garage van Wirdum en uiteraard niet via de aangegeven omweg. De hoeveelheid borden hier toont aan dat de situatie niet echt duidelijk is.


April 2024 | afbraak fietsenstalling

Situatie zondag 14 april 2024.

Donderdag 11 april: de vloer is bijna weg. Vanaf maandag 15 april gaat men aan de andere zijde van de spoorbaan aan het werk, met de afbraak van dat deel van het station uit 1983.

11 april | de fietsenstalling is afgebroken, maar nu moet alles materiaal netjes gesorteerd en afgevoerd worden.

10 april: ook een deel van de vloer is inmiddels in stukken gebroken.

9 april | 12.30 uur.

Op 9 april is de gehele fietsenstalling afgebroken. Zie [ hier ] voor meer foto's van de nu verdwenen street art hier. Deze foto's: 8.00 uur.

Werkzaamheden fietsenstalling op 5 april 2024.

Op 2 april is het eerste stukje van de streetart op de muur van de fietsenstalling eraan gegaan. Zie [ hier ] voor een video van deze streetart.


April 2024 | meting geluid en trillingen

Op 2 april 2024 is de vloer weg getrild van het oude stationsgebouw. De leuningen van de trappen naar de tunnel zijn ook verdwenen en vermalen.


30 maart | aanblik vanaf 'Kappa Docie'


26 maart 2024 | stationsgebouw is verdwenen

26 maart | laatste stukje dak

25 maart | laatste stukje naast trap naar tunnel

Dinsdag 26 maart | 11.00 uur | het laatste stukje van het stationsgebouw ligt in de containers.

25 maart

25 maart

25 maart

25 maart | uitgraven inglijbaan voor Westtunnel (augustus)

Nu het stationsgebouw is verdwenen zijn de zichtlijnen op het Noordplein totaal veranderd. Het nieuwe station en de sporen zijn nu goed te zien en dat van veel meer kanten.


Maart 2024 | stationsgebouw bijna plat

Situatie vrijdagmiddag 22 maart 2024.

Er wordt afgebroken vanaf de kant van perron 1. Het werk verloopt langzaam en secuur, omdat direct alle materialen worden gescheiden en in aparte containers worden afgevoerd. Nu levert het nog mooie doorkijkjes op, in 2025 is hier een fietsenstalling voor 1800 fietsen verschenen.

Wat straks overblijft zijn de dikke betonnen muren van de tunnel(banen). In de eerste week van augustus wordt deze betonnen tunnel met grof geweld verwijderd, als het treinverkeer enkele weken zal stil liggen.


Maart 2024 | fietsenstalling is leeg; tunnels verlaten

Alle fietsenrekken zijn verwijderd en in containers afgevoerd. Het voetpad langs de streetart is weggehaald. Op termijn wordt de helling hier vanaf het Witte Hindepark schuin verlengd richting de spoorbaan en die wal zal als een geluidswal gaan functioneren.


Maart 2024 | afbraak station gestart

Voortgang sloop stationsgebouw | donderdag 21 maart 2024.

Voortgang graven aanvoerroute Westtunnel | 20/21 maart 2024.

Het eerste deel van het stationsgebouw is neergehaald. Heel secuur worden de diverse afvalstromen verdeeld over de klaarstaande afvalcontainers.

Met een magneet-systeem zijn alle aanwezige kabels opgespoord en die worden één voor één verwijderd. Situatie 18 maart 2024.

Er is gestart met het uitgraven van de helling, waarlangs in augustus de tunneldelen moeten worden ingegleden. Situatie 18 maart 2024.


Maart 2024 | op naar de afbraak van het station

Deze machine gaat vanaf 18 maart het stationsgebouw afbreken.

Alle asfalt van de kiss-and-ride is inmiddels verdwenen.

Er is een hap uit de begroeiing genomen, voor het in augustus hier kunnen inrijden van de betondelen van de Westunnel. De monumentale bomen (zomereiken) blijven staan. Daarachter komt in 2025 de open fietsenstalling voor 1800 fietsen.


Maart 2024 | van steen- naar zandvlakte

Situatie 12 maart | het asfalt van de voorheen kiss-and-ride wordt verwijderd.

Rondom het Noordplein zijn diverse onveilige situaties ontstaan. Er staan borden dat je hier niet mag fietsen, maar de aanbevolen route is een stuk om. Leerlingen van het Marnix College rijden standaard via dit voetpad. De looproute naar Kapa Docie loopt dood op een weg waar de hele dag door werkverkeer bezig is. Het bouwterrein is hier ook vrij toegankelijk. Gelukkig hebben weinig mensen hier iets te zoeken.

Deze foto's tonen de situatie op vrijdagmiddag 8 maart. Het werk ligt stil; de rust is weergekeerd en het is lekker druk bij Kapa Docie.

Het Noordplein wordt langzaam maar zeker een grote zandbak. Nadat afgelopen weken alle attributen als bankjes, bushokjes, informatiepalen en fietsenrekken zijn weggehaald, wordt nu alle bestrating verwijderd. Alleen cafetaria Kapa Docie blijft bereikbaar: te voet, met de fiets én met de auto. Nu al zit je hier vroeg in de avond heerlijk rustig, enkel omgeven door wat zandvlaktes. Als het gebied helemaal leeg is, kan begonnen worden met het aanleggen van de 'glijbaan' waarlangs in de tweede week van augustus de drie tunneldelen vanaf het terrein voor de Frisokazerne, onder de dan verwijderde spoorlijn kunnen worden ingegleden.


Februari 2024 | leegmaken Noordplein

27 februari: de laatste fietsen en fietsenrekken worden verwijderd

Hier is alles al weg

Alle losse gebouwtjes en objecten worden ontmanteld

In de weg staande bomen worden gekapt


Februari 2024 | omleggen stroomkabels

In augustus zullen de delen van de nieuwe Westtunnel verplaatst worden vanaf het terrein voor de Frisokazerne, naar de Stationsweg. Hiervoor is het nodig dat alle stroomkabels die daar nu in de grond liggen, worden verplaatst. Op 5 februari is begonnen met deze omlegging. Deze kabels voorzien onder meer restauratie Kapa-Docie van stroom.


Februari | verplaatsing fietsenrekken

Deze maand worden alle fietsenrekken van zowel het Noord- als het Zuidplein, verplaatst naar een tijdelijk gebied achter de Frisokazerne. Bedoeling is op 23 februari alle fietsenrekken verplaatst te hebben. Vanaf 23 februari is het niet meer mogelijk op de beide pleinen fietsen te stallen. Op het Noordplein komt begin 2025 een nieuwe niet overdekte fietsenstalling terug, op de plek waar nu de stationshal is te vinden.


Januari 2024 | verbreden aanvoerroute Westtunnel

Bij de aansluiting van het werkterrein van de Westtunnel met de Klinkenbergerweg is de vervoersroute verbreed, waarlangs in augustus de tunneldelen vervoerd zullen gaan worden.


Januari 2024 | bomenkap voor vervoer Westtunnel

Bij de aansluiting van het werkterrein van de Westtunnel met de Klinkenbergerweg zijn de eerste bomen gekapt om ruimte te creëren voor de vervoersroute, waarlangs in augustus de tunneldelen vervoerd zullen gaan worden.


Inrichtings- en groenplan Noordplein | 2025


Groenplan voor het Noordplein in 2025 | Bronkaart: (c) gemeente Ede 2023. 
Uitleg bij de nummers:

  • (1)= gebouw De Witte Hinde aan Stationsweg, blijft toegankelijk via een aan te leggen ventweg (2),
  • (2)= ventweg, exclusief voor bewoners/leveranciers De Witte Hinde, de weg loopt dood en bij (2) is een keerplek, er komt een steile helling naar het tunneltalud, een hekwerk komt tussen de ventweg en het steile talud.
  • (3)= aflopende toegang tot de Westtunnel (fietsers en voetgangers), onderdeel van de snelfietsroute vanaf Ede-Centrum naar Wageningen,
  • (4)= gratis, niet bewaakte en niet overdekte fietsenstalling voor circa 2000 fietsen (op plek huidige stationsgebouw),
  • (5)= gebouw Kappa-Docie (cafetaria blijft daar voorlopig),
  • (6)= kiss-and-ride (halen en brengen met eigen auto), taxistandplaatsen vind je aan andere zijde van het spoor (zuidzijde). Vanaf hier kun je perron 1 betreden voor de trein naar Amersfoort en vanaf perron 1 naar de stationstunnel afdalen, om vanaf daar naar een ander spoor te gaan. Dit kan met de trap en lift (naar boven én beneden) of met de roltrap (alleen omhoog).
  • (7)= bestaande waardevolle bomen (1x Amerikaanse eik en 6x Esdoorn uit circa 1930); dit terrein loopt geleidelijk af naar het talud van de fietstunnel; omdat hierdoor een brede toegang ontstaat, moet dit het gevoel van veiligheid vergroten.
  • (8)= 2x bestaande monumentale zomereiken uit circa 1900.
  • (9)= steil talud met hekwerk tussen de ventweg voor De Witte Hinde en de glooiing van de fietstunnel, bij de gele lijn is de laatste plek om de Stationsweg nog te kunnen oversteken; bij de gele lijn begint het afdalen naar de tunnel.
  • Rode lijn: fietsroutes, groene lijn: wandelroutes, blauwe lijn: autoroutes.

De letters in het aan te leggen groen corresponderen met de namen van de te planten bomen, struiken en in te zaaien bloemen. Zo is een Qr een zomereik, PaC staat voor prunusboom en Bd voor vlinderstruiken. Het gebied van het huidige busstation wordt voorlopig ingezaaid met gras, in afwachting van de definitieve plannen voor het Noordplein. Hier kunnen nog appartementengebouwen komen en er is ook een fietsviaduct richting het World Food Center in de plannen aanwezig.


Inrichtingsplan voor het Noordplein in 2025. De gele lijn geeft de laatste mogelijkheid aan om de Stationsweg te voet over te steken. Vanaf dit punt loopt de fietsstraat naar beneden, richting de Westtunnel | Bronkaart: (c) gemeente Ede 2023.


Opbouw fietsstraat Stationsweg ter hoogte van De Witte Hinde (DWH): (1)= gebouw DWH, (2)= tuin en paden DWH, (3)= ventweg voor DWH (voorheen de stoep), (4) parkeerhavens en stoep DWH (voorheen de rijbaan), (5)= steile rand naar tunneltalud met hekwerk, (6)= fietsroute naar Westtunnel (voorheen stoep), (7)= wandelpad naar Westtunnel (voorheen groen), (8)= 7 monumentale bomen uit 1930, (9)= toegang fietsers voor route naar niet-overdekte fietsenstalling, (10)= keermogelijkheid auto's voor bezoekers DWH | Bronkaart: (c) gemeente Ede 2023.


Situatie najaar 2023