
Als je 'Op ENKA' woont, dan woon je op en rond het in de jaren '20 van de vorige eeuw ontstane industriecomplex van de kunstgarenfabriek AKU/ENKA. Tot de jaren '80 werd dit gebied ontsloten via de Dr. Hartogsweg, maar sinds de aanleg van de Klinkenbergerweg en de Albertstunnel, heeft deze weg geen functie meer hiervoor. Dat het mooi wonen is Op ENKA, merk je als je rondloopt door de mix van moderne nieuwe woningen en woningen in gerenoveerde onderdelen van de fabriek. Hier staan geen lege huizen. In september 2022 opende hier de landelijke Monumentendag.
Als je de wijk in of uit wilt, dan zijn er twee toegangswegen: de Enkalaan en de Akulaan. Tijdens de spits hoef je de eerste niet te gebruiken, want je komt de Bennekomseweg dan niet op. De Akulaan kent stoplichten, maar het is weer heel moeilijk om vanuit de wijk met de auto bij de Akulaan te komen. Hier is blijkbaar iets niet goed uitgedacht of berekend. Spreek een bewoner (met een auto) en iedereen noemt het congestieprobleem tijdens de spits én de wandel- en fiets(on)veiligheid. Op deze pagina kijk ik ook naar de nabije toekomst. Alle foto's: (c) Allard Bijlsma.

De aansluiting van de Akulaan op de Klinkenbergweg op een rustige zondagochtend ... (oude situatie)






De aanpak van de Klinkenbergerweg (Parklaan) in 2023, leidde tot nog meer oponthoud en onoverzichtelijke situaties.

Al deze nieuwe bewoners moeten straks via de Akulaan de wijk uit. Alleen in dit complex komen al honderden nieuwe bewoners

Onder de Emmalaan komt (als het door gaat) een fietstunnel, voor de snelle fietsverbinding met Bennekom en Wageningen
De nieuwe situatie | vanaf 2024
Sta je in de ochtend- en avondspits al lang in de file; dat is sinds 2023 nog erger geworden. Eerst is in 2023 de Bennekomseweg geheel op de schop gegaan, waardoor iedereen (een jaar lang) richting Emmalaan en Klinkenbergerweg wilde rijden. Naar en van Bennekom gold in die periode dat je maar één kant op kon; daarmee is de weg langere tijd onbruikbaar geweest als doorgaande weg.
Nog meer bewoners komen eraan!
De komende jaren openden het Woonstedecomplex (H2 en H4 genaamd) (5- vrijwel klaar), en eind 2025 ook de Hartogshof (4- in aanbouw) en nog weer later De Residentie (6- nog te bouwen) de deuren. Het aantal inwoners Op ENKA is nu ruim 3000 en daar zullen er zeker nog 600-900 bij gaan komen. Die zullen vooral gebruik gaan maken van de Akulaan (1). Het meeste extra verkeer geeft vanaf begin 2024 het nieuwe station (3). Hier is de hoofdingang, wat een enorme drukte op de kiss-and-ride, busstation en rond de taxi-standplaats geeft. Alleen al op de vrijdag- en zondagavond levert dat honderden extra auto's op, die even aan en af komen rijden. Maar hier zit nu ook het busstation en die trekt vele tientallen bussen per uur aan, de hele dag door. Die gaan ook allemaal de wijk in via de Akulaan (3).
Parklaan
Sinds 2024 maken de Klinkenbergerweg en Bennekomseweg hier, deel uit van de nieuwe Parklaan. Dat betekent dat verkeer dat nu via de Emmalaan naar de A12 gaat, nu deels doorrijdt via de 'Parklaan', richting de nieuwe aansluiting bij de Poortwachter, waardoor de drukte op punt (2) flink is gaan toenemen. Het is daar dan nog moeilijker geworden de wijk in en uit te komen. Er is daar wel een 'slimme' rotonde bedacht, maar die zal hier geen oplossing voor vormen.
Fietsers en voetgangers
Een extra probleempunt vormt de veiligheid van fietsers en voetgangers die nu vanuit de wijk de Bennekomseweg willen oversteken. Dat is voor kinderen niet te doen zonder begeleiding. Omdat de Parklaan bestaat uit twee losse rijbanen met groen ertussen, moet je de weg eigenlijk 2x oversteken straks. Sinds 2024 maakt het fietspad langs de Bennekomseweg deel uit van de snelfietsroute naar Wageningen. Bij de Zandlaab zoirgt dat al voor extra ongelukken en gevaarlijke situaties. Het aantal snelle fietsen (speed pedelecs) zal op deze route nog verder gaan toenemen. Door de aanleg van de nieuwe fietstunnels bij de Stationsweg (klaar) en onder de Emmalaan (gepland), zullen die ter hoogte van de Enkalaan ook niet worden afgeremd, wat nog meer gevaar zal opleveren voor voetgangers en langzame fietsers.

Uitleg bij de kaart: De blauwe lijn geeft het gebied aan, waar je de wijk niet per auto kunt verlaten; dat kan alleen bij (1) en (2): (1) toegang met stoplichten, via Akulaan, (2)= toegang zonder stoplichten via Enkalaan, (3)= hier komt het nieuwe station Ede-Wageningen met busstation, (4)= geprojecteerde Hartogshof, (5)= Woonstedecomplex (1e bewoners 2022), (6)= geprojecteerde De Residentie.
De verkeersambtenaren van de gemeente Ede zijn bekend zijn met deze problematiek.
Laten we hopen dat ze met goede oplossingen komen, waar de bewoners Op ENKA wat aan zullen hebben.
Je kunt in- en uitzoomen in deze kaart en zo de omgeving van de wijk verkennen. (c) openstreetmap.org