Communicatie

'Communicatie is een vak'. Het lijkt allemaal heel simpel, maar in Ede snapt men bijvoorbeeld niet dat duizenden inwoners, tijdens het plaatsen van de Westtunnel, dagelijks naar de Bouwcam keken en dan 's avonds even op de fiets langs wipten en heel graag (de meesten zijn ouderen) even hadden willen kunnen zitten. Of informatie hadden gevonden op de locaties. Of minimaal antwoorden op hun vele vragen. De Bouwcam is inmiddels alweer uit en daarmee ook het dagelijkse online 'uitje' van vele Edenaren. "Weet u waarom de Bouwcam geen beeld meer geeft"? Zitten op de kijklocaties is er niet bij. Er wordt gesproken over "koffie zou lekker zijn" (zoals in 2023 heel even bij de Frisokazerne).


De meeste kijkers zijn trots op wat er gebeurt rond het station en wil dat graag aan elkaar kwijt. Sommigen stonden de afgelopen weken uren aan het einde van de Stationsweg te kijken. Velen kwamen dagelijks weer terug. Ik heb tientallen kijkers gesproken en vrijwel iedereen had het over de slechte communicatie rond het project. Met een nieuwsbrief (met meestal flinke fouten en onduidelijkheid over data en uren) op een site kom je er niet. Schoolvoorbeeld van een slechte informatieve site: https://www.spoorzone-ede.nl/ (start was ooit bemoedigend). Een (zoveelste) gemiste kans om inwoners van Ede bij een groot project te betrekken en hen trots te maken. De site straalt uit dat het project al klaar is.

De meeste kijkers waren er op 4 augustus 2024.

Deze foto: (c) Henk Timmer.


Wat me opvalt is dat de meeste kijkers niet snappen wat men op de kijklocatie ziet.
Misschien zou een mooi bord met een kaart (hoe simpel is dat) geholpen hebben en dan via QR-codes verwijzen naar een goede website met de echte antwoorden bij de echte vragen. Maar die is er niet.

Als voorbeeld: locatie Stationsweg/ voor De Witte Hinde.

  • Vrijwel niemand weet waar de kiss-and-ride komt (zelfs niet dat ie er komt), [ zie hier ]
  • laat staan dat ze weten hoe je straks met de auto daar komt (onderlangs de Keetmolenflat en niet via de Klinkenbergweg), "Maar dat is toch veel handiger via de Klinkenbergerweg?"[ zie hier ]
  • en dat straks dus alle autoverkeer over de fietsstraat moet (Stationsweg) en dat het stuk tot aan de Berkenlaan daarmee erg onveilig wordt, "Oh, dat wist ik niet, wat gek eigenlijk dat ze dat zo doen...".
  • of waar de onbewaakte fietsenstalling staat gepland (of zelfs dat ie er komt/ "Die is toch geopend aan de andere kant"?). [ zie hier ]
  • De meeste kijkers denken dat de huidige inrijroute (van de tunneldelen) ook de fietsroute wordt (opening richting Kapa-Docie gaat dicht en aansluiting komt op Stationsweg/ richting de monumentale bomen komt een helling met gras en bomen), [ zie hier ]
  • Men snapt niet hoe de aansluiting van de tunnel op de Stationsweg gaat plaatsvinden (in september al wordt een hellingbaan gemaakt) of dat het een fietsstraat gaat worden ("Kun je straks ook te voet door de tunnel"?). [ zie hier ]
  • Men vraagt hoe je straks naar het station loopt (of, of dat dat überhaupt mogelijk wordt) [ zie hier ]
  • of denkt dat je straks vanuit de Westunnel zo de perrons op kunt (wegbezuinigd/ plan hiervoor staat nog doodleuk online)
  • en veel mensen denken dat je straks met de auto door de Westtunnel mag (nee, mag niet). "Maar mag de ambulance daar dan straks wel door"? (Ik: "Geen idee".)
  • en vrijwel niemand snapt dat je straks via de ventweg voor De Witte Hinde niet naar het station kunt komen (je moet al eerder, ter hoogte van Kirpestein, een afslag (fietsen/lopen) op het Noordplein nemen). [ zie hier ]
  • Vaste prik: "Wanneer wordt dat gebouw van Kapa-Docie afgebroken"? Antwoord: "Die is gewoon alle dagen open". Wedervraag: "Maar hoe kom je daar dan"? (ook via de Keetmolenweg)
  • Men weet dus niet hoe je straks vanaf de Stationsweg bij het station komt (pad loopt achterlangs de monumentale bomen/ voor Kapa-Docie langs en je loopt dan langs de fietsenstalling naar de opgang bij perron 1) [ zie hier ]
  • en weet niet dat de tunnel deel uitmaakt van een (snel)fietsroute richting Wageningen (= Pico Bello Pad). "Maar wordt de gevaarlijke oversteek bij de Emmalaan dan ook aangepakt?" [ zie hier ]
  • en vraagt wanneer het voetpad langs de afgebroken fietsenstalling richting het Witte Hindepark (looproute naar Prins Bernhardlaan) weer opengaat (dat gaat ie niet meer).
  • en werkelijk iedereen (uit Ede-Zuid) wil nog even zijn/haar hart luchten over het trauma van de afsluiting van de Kerkweg (hier had men met name een communicatie-slag kunnen maken, want de Westtunnel is echt een verbetering, maar men is nu sceptisch).
  • Kijkers snappen niet wie voor wat verantwoordelijk is. "Wanneer gaat de gemeente de tunnel aansluiten"? Antwoord: "De hellingbaan hoort nog bij het werk van EdesPoort; ongeveer vanaf de witte keet wordt het de verantwoordelijkheid van de gemeente". "En de fietsenstalling dan"? Antwoord: "Die wordt ook nog gemaakt door EdesPoort".

Er zijn me ook vragen gesteld, waar ik het antwoord ook niet exact op weet:

  • "En wanneer kunnen we dan door de tunnel?" Data op de site en in 'brieven aan omwonenden' variëren van 'najaar 2024' tot 'voorjaar 2025'. 
  • "En wanneer is de Emmatunnel dan klaar?" Ik dacht lang dat ie er niet meer zou komen, maar er schijnen 'stikstofrechten' voor te zijn ingekocht, maar je moet dus tussen de regels doorlezen.
  • "Had de Stationsweg niet al lang versmald moeten zijn tot fietsstraat?". Tjsa, dat dacht ik ook.
  • "En wat komt er nu verder op het Noordplein?" Gezien de berichtgeving in de pers weet de gemeente meer, maar omwonenden weten nog niets.
  • "Hoeveel fietsen passen er straks in de onbewaakte stalling"? De getallen variëren van 800-1800. Ik hoorde iemand (van een bewonersorganisatie) zelfs 4000 zeggen.

Samenvattend: een FAQ-deel met honderd antwoorden op honderd vragen, was niet gek geweest. Dat maak je in een paar uurtjes in de vorm van: (klik op een regel voor het antwoord)