Tunnels in Ede  |  infrastructuur  |  Toen en N

Vooral bij spoorlijnen worden steeds vaker overgangen vervangen door tunnels, maar ook onder de N224 en A12 liggen tunnels. In ruil voor een 10-minutendienstregeling, moesten zoveel mogelijk spoorwegovergangen verdwijnen. Op deze pagina wat foto's van de bouw ervan of toen ze net klaar waren. Alle recente foto's: (c) Allard Bijlsma.


Albertstunnel | station Ede-Wageningen

Deze tunnel ligt sinds 1981 in de Klinkenbergerweg en heeft sinds eind 2023 een belangrijke rol gekregen in het Parklaan-tracé, die Ede-Oost verbindt met de A12.

TOEN: 1980. Bouw van de tunnel. Bron: Gemeentearchief Ede.

NU: 2022.

TOEN: 1979. Bouw van de Albertstunnel. Bron: Gemeentearchief Ede.

TOEN: 1981. Opening. Bron: Historisch Museum Ede. 

TOEN: 1981. Opening. Bron: Gemeentearchief Ede.


Voetgangerstunnel Ede-Wageningen

Deze tunnel zal rond 2024 worden afgebroken en worden vervangen door twee nieuwe tunnels: een fiets- en voetgangerstunnel in het verlengde van de Stationsweg en een stationstunnel, bij het nieuw te bouwen station (2021-2024).

TOEN: 1983. Bouw van huidige station. Bron: Gemeentearchief Ede.

NU: 2020.

In 2022 is de nieuwe spoortunnel ingeschoven. Bedoeling is dat die voorjaar 2024 zal worden geopend.


Keesomtunnel | spoorlijn Ede-De Klomp

Deze tunnel is cruciaal voor de ontsluiting van wijken als Veldhuizen naar en van de A12. 

TOEN: 1974. Bron: Gemeentearchief Ede.

NU: 2020.


SOMA-tunnel | spoorlijn Ede-De Klomp

Dit is een fiets- en voetgangerstunnel en dient ter vervanging van de overweg in de Kerkweg. Tussen hier en het station Ede-Wageningen is geen overgang of onderdoorgang meer te vinden.

TOEN: 2016. Bron: Debie&Verkuijl.

NU: 2021.