Home » Toen en nu » Infrastructuur » Spoorwegovergangen | Ede-De Klomp

Spoorwegovergangen - traject Ede-De Klomp |  Toen en Nu

Ede kent steeds minder spoorwegovergangen. Doordat het treinverkeer steeds drukker is geworden, worden vooral op de lijn Ede-Utrecht overgangen gesloten en/of vervangen door een tunnel.


Stationsweg

TOEN: circa 1969. Alle verkeer naar en van Ede richting Bennekom, ging via deze spoorwegovergang. Hotel De Witte Hinde was er nog (witte pand). Bron: Gemeentearchief Ede.

TOEN: 1984. Met het openen van het nieuwe station Ede-Wageningen en de bouw van de Albertstunnel, werd dit een dooie hoek. De Bennekomseweg ging hier Oude-Bennekomseweg heten. Met fiets lopend kun je hier door een tunnel onder het spoor. Een deel van dit plein heet sinds najaar 2021: Polar Bearsplein. Bron: Gemeentearchief Ede.

NU: 2020. Noordzijde. Hier loopt de Stationsweg dood op de spoorlijn. In 2024 opent hier een nieuwe fiets- voetgangerstunnel, waardoor deze oude overgang weer een 'soort van' terug zal komen.

NU: 2021. Zuidzijde. Hier loopt de Oude-Bennekomseweg dood op de spoorlijn. In 2024 opent hier een nieuwe fiets- voetgangerstunnel, waardoor deze oude overgang weer een 'soort van' terug zal komen.


Kerkweg

TOEN: 1979. Gezien richting het noorden. Het grote huis was de kruidenierzaak Bussink en daartegenover de oud-ijzerhandel van Van der Wal. Bron: Gemeentearchief Ede.

NU: 2021

TOEN: onbekend. Bron: Gemeentearchief Ede.

NU: 2021

NU: 2021


Nieuwe Maanderbuurtweg - Hakselseweg

TOEN: 1981. Deze overgang is gesloten en vervangen door een autotunnel, de Koepeltunnel (2016). Bron: Mijngelderland.nl

NU: 2021. Hier ligt nu een autotunnel. Voor voetgangers en fietsers ligt er verderop een aparte tunnel. Foto genomen vanaf de Frankeneng.


NU: 2021. Op de achtergrond de Nieuwe Maanderbuurtweg.

Links: Dashcambeelden uit 2016, gemaakt door de Edese Post. Je rijdt mee, door de nieuwe tunnel.