A12 |  Infrastructuur  |  Toen en Nu

Ede is altijd een dorp geweest waar je langs ging. Tot begin 20e eeuw had je daar weinig te zoeken. Dat was al zo bij de Hessenweg en later ook bij de N224, de A12 en de A30. Pas met de komst van de ENKA-fabriek en de kazernes, gingen mensen op reis naar Ede. De aanleg van de A12 was zeer belangrijk voor de ontsluiting van Ede. Alle recente foto's: (c) Allard Bijlsma.


De A12 | snelweg

TOEN: circa 1960 

NU: 2021. Met nieuwe aansluiting op de Maanderdijk(rechtsonder). Zicht richting Arnhem.

NU: 2021. Bij de Poortwachter. Zicht richting wijk Maandereng.


Geschiedenis van de A12

  • Oorsprong: De A12 is een van de oudste autosnelwegen in Nederland. Het traject tussen Den Haag en verkeersplein Oudenrijn werd aangelegd tussen 1933 en 1940.
  • Uitbreiding naar Arnhem: De uitbreiding van de A12 naar Arnhem vond plaats in verschillende fasen. Het laatste deel van de A12, tussen Zevenaar en de Duitse grens, werd geopend in 1962.
  • Verbredingen: De A12 heeft door de jaren heen verschillende verbredingen ondergaan om de verkeerscapaciteit te vergroten. Dit omvat onder andere de verbreding naar 2x4 rijstroken tussen Gouda en Utrecht en diverse reconstructies en verbredingen langs Utrecht. Vanaf 2009 werd het deel vanaf Veenendaal tot knooppunt Waterberg verbreed naar 2x3 rijstroken.

Kenmerken

  • Route: De A12 loopt van Den Haag via Gouda, Utrecht en Arnhem naar de grens met Duitsland bij Beek, over een afstand van 137 kilometer.
  • Verkeersintensiteit: De A12 is een van de drukste snelwegen van Nederland, met tussen 160.000 en 200.000 voertuigen per dag op grotendeels 2x4 rijstroken.

Autoloze zondag

TOEN: 1973. Twee fietsers op de A12 ter hoogte van de Buunderkamp. Bron: Gemeentearchief Ede.