Centrumplan 'elektrisch bezorgen' | mijn schetsboek van Ede

Betreft: Een mogelijk plan voor het onbemand elektrisch laten bezorgen van goederen in het centrum van Ede.
Ontwikkeld: 2023
Door: Atlas van Ede | Allard Bijlsma
Inleiding: Ede maakt zich op voor een nul-emissiezone in en rond het centrum. Dit betekent dat vanaf 2026 goederenvervoer hier alleen nog emissieloos (elektrisch of waterstof) mag plaatsvinden. Is Ede hier al klaar voor?
Betreft: Een mogelijk plan voor het ontwikkelen van een vaste route voor onbemande kleine bestelauto's, die zelfstandig hun weg vinden naar en door het centrum van Ede. Uitvalsbasis is de huidige brandweerkazerne. Ik heb met behulp van AI al vast een reeks elektrische autootjes hiervoor ontwikkeld.

Casus

Met ingang van 1 januari 2026 wordt een deel van Ede een zogenaamde nul-emissiezone. Dat gebied is vanaf dat moment niet langer toegankelijk voor goederenvervoer met vracht- en bestelauto’s die uitstoot veroorzaken. Het gaat dan om CO2-uitstoot en vervuiling door fijnstof, stikstof en geluid. De precieze omvang van de zone is punt van discussie geweest. Voor de omvang van de zone ging de voorkeur van het college uit naar de zone die een groot deel van Ede-stad omvat. Zie ook [ hier ]. In mijn plan ga ik uit van het bedienen van enkel het winkelhart van Ede. Uiteraard kan dit plan breder worden getrokken. Inmiddels stappen steeds meer bezorgers al over op elektrische bestelbussen.

Bij de foto (Allard Bijlsma): DHL-bezorger met een elektrische bestelbus, midden in de Grotestraat, de belangrijkste winkelstraat van Ede. Foto: augustus 2023.


Plangebied

Uitleg bij de kaart: (1)= verdeelcentrum vanuit voormalige brandweerkazerne, (2)= Oude Kerk, (3)= station Ede-Centrum. Blauwe lijn: hoofdroute onbemande buisjes. Rode lijnen: vanaf de hoofdroute steken de busjes het centrum steeds in.


Mijn plan: bouw een overslagcentrum aan rand centrum

In mijn plan komen er vaste aanvoerlijnen voor (onbemande) elektrische busjes, die in een rustig tempo alle winkels, woningen en bedrijven in het centrum van goederen voorzien. De ontvanger kan via een app de busjes volgen en bij aankomst via dezelfde app het busje openen en de eigen goederen eruit nemen. Ik heb vast een aantal leuke busjes ontworpen, met behulp van AI. Het verdeelcentrum komt op het terrein van de voormalige brandweerkazerne. Van daaruit rijden een tiental onbemande elektrische busjes goederen naar en van de winkels, woningen en bedrijven in het centrumgebied. Mijn plan is niet geheel nieuw en vergelijkbaar al uitgevoerd in de wijk Leidsche Rijn in Utrecht, al worden daar de winkels direct ondergronds bevoorraad. Voor een meer algemene beschrijving van het Utrechtse plan, [ zie hier ].

Impressie van mogelijke chauffeur-loze bestelbusjes, die gaan bezorgen binnen het centrum. Bron: AI-gegenereerd.

Het is natuurlijk ook mogelijk voor de korte afstanden een e-cargobike in te zetten. Bron: AI-gegenereerd. Voorbeelden van bedrijven die deze e-cargobikes al maken: [ Vowag ], [ Rytle ], [ ONO ], [ Citkar ].


Het distributiecentrum | op locatie brandweerkazerne

Uitleg bij de kaart van het verdeelcentrum: dit centrum ligt geheel ondergronds, op de plek waar voorheen de brandweerkazerne stond. Bij (1) komen de grote bestelbussen (bij voorkeur waterstof) hun goederen afleveren, via de Klinkenbergerweg. Bij (2) rijden de elektrische onbemande busjes in en uit naar het centrum. Op het verdeelcentrum komen woonappartementen en bij (3) komen kleine en lagere appartementen.


Impressie van het ondergrondse distributiecentrum. Bron: AI-gegenereerd.


Appartementen

Zowel op als naast het ondergrondse distributiecentrum, komen blokjes met kleinschalige appartementen. Uiteraard blijft de Tulpboom (sequoia/ mammoetboom) uit 1886 behouden. Parkeren gebeurt ook onder de grond.

Impressie van de appartementen, boven op het distributiecentrum. Op de achtergrond de Tulpboom. Bron: AI-gegenereerd.