Home » Toen en nu » Infrastructuur » Spoorlijnen | Infrastructuur

Spoorlijnen rond Ede  |  Infrastructuur   | Toen en Nu

De aanleg van spoorlijnen langs en naar Ede, zijn erg belangrijk geweest voor de ontwikkeling van dorp naar stad. Alle recente foto's: (c) Allard Bijlsma.


Spoorlijn Ede-Wageningen (opgeheven)

Tot 1937 reed er een trein van Ede naar Wageningen, via de Bennekomseweg en dwars door Bennekom heen. In 1937 werd de trage trein vervangen door een veel snellere busverbinding. Wageningen bedong daarbij dat het station in Ede Ede-Wageningen zou gaan heten, wat nog steeds zo is en ook nog steeds dagelijks voor veel verwarring leidt.

TOEN: onbekend   Spoorbaan ter hoogte van Hoekelum. Personenvervoer is gestopt in 1937. De lijn is opgeheven in 1968. Bron: ansichtkaart

NU: 2021. Het theehuis gaat in 2022 verplaatst worden, in verband met de aanleg van het Parklaan-tracé. Zie mijn [ audiotour ]

TOEN: spoorlijn ter hoogte van de Reehorst. Bron: Ansichtkaart.

NU: 2021. De weg gaat in 2022 op de schop voor de nieuwe Parklaan.

TOEN: links staat de trein/tram, klaar voor vertrek richting Bennekom en Wageningen. Bron: ansichtkaart

NU: 2018. Dit gebied gaat de komende jaren heringericht worden. Zie mijn [ audiotour ]

TOEN: 1967. Een goederentrein vertrekt vanuit Ede richting Bennekom. Bron: Collectie Gelderland.

TOEN: 1968. De allerlaatst rit komt aan in Wageningen. Bron: Historische Vereniging Wageningen.

VIDEO: ode aan de trein Bello (genoemd naar de bel die klonk bij iedere kruising of gevaarlijk punt).

VIDEO: Mee op de laatste rit van de Bello in 1968


Spoorlijn Utrecht - Arnhem

Sinds 26 mei 1845 is Ede aangesloten op het Nederlandse spoorwegnet, de Rhijnspoorweg. Het station kwam ver van het dorp Ede, omdat de bewoners dat eisten. 

TOEN: onbekend. De trein naar Utrecht staat gereed. Midden achter zie je de (verdwenen) huizen aan de Dr. Hartogsweg.

NU: 2021. Langs de Verlengde Blokkenweg. Trein richting Nijmegen.

NU: 2021. Zicht op Plantion in BT A12.

NU: 2021. Ter hoogte van de Keesomtunnel. Trein richting Den Helder.


Spoorlijn Ede - Amersfoort

In 1902 kwam er een spoorverbinding naar Nijkerk, die later werd doorgetrokken naar Amersfoort. In de volksmond wordt dit het 'kippenlijntje' genoemd, door de vele kippen bij Barneveld.

TOEN: onbekend. Spoorlijn liep toen nog tot aan Nijkerk. De trein staat bij de opgeheven halte Ede-Gemeentehuis, waar nu de Bettekamp is. Bron: Gemeentearchief Ede.

NU: 2021. Overweg Molenstraat.

TOEN: circa 1910. Station Ede-Dorp, zoals het toen nog heette. Bron: Gemeentearchief Ede.

NU: 2021. Bij station Ede-Centrum

TOEN: 1997. Bron: Wikipedia.

NU: 2021. Vertrek vanaf Ede-Wageningen

TOEN: circa 1910. Spoorlijn Ede-Nijkerk met kleinste bewaakte spoorwegovergang van Nederland, bij de Bettekamp. Halte Gemeentehuis (opgeheven). Bron: Gemeentearchief Ede.

TOEN: 1959

TOEN: onbekend. Mw. Seinhorst-Spits met kinderen.


Station Ede-Wageningen

Het eerste station uit 1845 werd de 'Keet' genoemd. Het huidige station stamt uit 1983. Op dit moment wordt 100 meter verderop richting Arnhem een nieuw station gebouwd. Dat moet eind 2023 gereed zijn.

TOEN: circa 1960 (boven) en 1950 (onder)

NU: 2018. Dit station verdwijnt na 2023. Zie mijn [ audiotour ].


Station Ede-Centrum

Het station ligt midden in het centrum van Ede, aan het Museumplein. Het is een rijksmonument en dateert uit 1902. Het is in 1990 door de gemeente Ede gerestaureerd en gerenoveerd. In dit gebouw was tot 2015 het Historisch Museum Ede gevestigd. Sinds 2017 is in het gebouw een thuiszorginstelling gevestigd. Het gebouw werd volledig gerenoveerd en werd in de oorspronkelijke kleurstelling teruggebracht

TOEN: onbekend. Bron: Stationsweb.

NU: 2021

TOEN: 1994. Bron: G. van Putten.

NU: 2021