station ede-wageningen | 2024 | chronologisch verslag

Deel IV | chronologisch fotoverslag | 2024

Website om zelf op de hoogte te blijven: https://www.spoorzone-ede.nl/   Alle foto's: (c) Allard Bijlsma, behalve indien anders vermeld bij de foto. Bovenaan staan de meest recente foto's van dit tijdvak. Wil je oudere foto's zien? Kies hieronder.



April 2024 | de klok loopt weer!

Gezien vanaf de Akulaan | 22 april

Gezien vanaf De Witte Hinde | 22 april


April 2024 | beplanting Polar Bearsplein

Deze foto's: 9 en 14 april 2024.


April 2024 | tekst 'Ede-Wageningen' aangebracht

Deze foto's: 14 april 2024. De klok is bijgeplaatst.

Deze foto's: dinsdag 9 april 2024 | letters zijn aangebracht.

Situatie 28 maart 2024 | de tekst 'Ede-Wageningen' is nog niet aanwezig.


Maart 2024 | hekwerk rond trappen en start groene aanplant

Langs perron 5 is een nieuw hekwerk geplaatst. Eind april gebeurt dat ook 's nachts bij perron 1. Dan gaat steeds tijdelijke de Klinkenbergerwerg dicht.

Langs het Polar Bearsplein is begonnen met het planten van bomen en struiken.


Maart 2024 | afwerken bekabeling spoorbaan

Half maart is een team van Prorail aan het werk om oude kabels langs het spoor te verwijderen, ter hoogte van de Parkweg en tijdelijke kabels op hun definitieve plak te leggen. Er wordt gewerkt vanuit het Witte Hindepark.


Maart 2024 | station in de vroege avonduren

De ruime opzet van het station en het stationsplein wordt door de meeste mensen als een verademing ervaren. Alleen de kiss-and-ride is nu al vaak vol en te druk, waardoor passagiers midden op de weg in- en uitstappen en de aanvoerroute blokkeren. Het feit dat auto's hier in- en uitsteken, maakt een en ander niet overzichtelijker. 

De trap naar en van het Polar Bearsplein blijft een grote bottleneck, voor eenieder die slecht ter been is of voorzien is van een wandelwagen of vouwfiets of koffers (Reehorst). Hier verwacht je twee roltrappen. De looproute naar de Reehorst wordt hier abusievelijk aangegeven via de trap, terwijl dat korter, handiger en veiliger kan via het Polar Bearsplein en de stoplichten.

De verkeerd geplaatste fietsen bij het station zijn allemaal verwijderd en overgebracht naar het terrein achter de Frisokazerne. Alleen rond het Zuidplein staan nog wat fietsen, die hier ook zullen verdwijnen. In de avonduren zie je vooral fietsers uit de overdekte stalling komen. Dat loopt soepeler door dan andersom in de ochtenduren.


Maart 2024 | bijdrages aan de Edese Vos

Voor de online verschijnende Edese Vos schreef ik twee artikelen over de bereikbaarheidsproblemen rond het nieuwe station.
Klik op een afbeelding om naar het artikel te springen. 


Maart 2024 | voortgang en problemen

Bussen en K&R-auto's zitten elkaar in de weg. Ook maken auto's gebruik van de taxi-ingang voor het afzetten van passagiers. Dit leidt regelmatig tot niet gewenste situaties en frustraties. Eén van de oorzaken is het gebrek aan kort-parkeermogelijkheden, voor het halen en brengen van reizigers.

Ondanks de problemen met het plaatsen van de fietsen bij de stationsingang, wordt het openbare deel achter de Frisokazerne inmiddels goed gebruikt.

Elke dag is er wel een lift of roltrap defect

Er wordt veel geklaagd over de wind en regen op de perrons. Deze wachthuisjes moeten dit probleem binnenkort gaan oplossen.

De wachtruimtes zijn (nog) niet heel gezellig ingericht, maar je zit er in ieder geval droog en uit de wind.

Bezoekers van de Reehorst worden hier de verkeerde kant op gestuurd. Straks moeten ze bij de Emmalaan oversteken op een plek waar geen stoplichten zijn. Je kunt hier beter links gaan: korter en veiliger!

Eén van de meest voorkomende klachten rond het nieuwe station is het in de wind en regen staan bij wat harde (zuiden/zuidwestelijke) wind. Er wordt inmiddels gewerkt aan overdekte wachthokjes op de perrons. Hopelijk gaan die een meer behaaglijke wachtplek opleveren.

Het ontstane fietsenprobleem rond het station wordt niet opgelost met een oplossing, maar met 'handhaving'. Haal je je fiets niet snel genoeg weg, dan wordt hij verwijderd. Slimmer was het geweest de enorme ruimte langs het Noordplein te benutten voor fietsenrekken en de bestaande toegang tot perron 1 open te houden. Dat was ook voor ouderen en rolstolgebruikers een mooie optie geweest. 


Februari 2024 | ouderen en rolstoelgebruikers lopen zich vast

Zowel perron 1 en 5 is bereikbaar via een lift. Naar boven kun je ook met een roltrap; naar beneden alleen via de trap of dus de lift. Je bent er dan wel van afhankelijk dat die het doen. De eerste week was dat nog niet altijd het geval.


Huidige looproute via het Zuidplein. In de verte zie je perron 5.

Rechts is de net gesloten aansluiting op perron 5. Die zou weer open kunnen gaan. Helaas zijn hier de trap en rolbaan alweer verwijderd ...


26 februari | waar laat je je fiets?

Het nieuwe station is nog maar net open en nu al zijn er knelpunten zichtbaar: ondanks dat het de bedoeling was dat fietsen of in de stalling zouden komen (1e 24 uur gratis) of achter de Frisokazerne zouden worden geplaatst, zie je rond het station overal rijen fietsen komen. Er worden mensen ingezet om dit te voorkomen, maar er is geen beginnen aan. Een oplossing hiervoor zal er niet echt zijn voor 2025. Mensen met een vouwfiets (foto linksonder) denken vanaf hier perron 5 op te kunnen, maar die zullen toch echt via de tunnel moeten lopen. 


23 februari 2024 | nieuwe station geopend voor publiek

Op 23 februari 2024 is het nieuwe station geopend. Als je globaal kijkt lijkt het meeste klaar en de mensen vinden snel hun weg. Het geheel oogt leeg en ruim. De shop is weer open en wat ook opvalt is dat de fietsenstalling direct heel goed wordt gebruikt. Kijk je iets nauwkeuriger dan zie je vooral zaken die het niet doen of niet open zijn, waaronder de toiletten, een roltrap, sommige kaartjesautomaten, verlichting, afwerking en vooral een goede toegang vanuit het noorden. Duidelijk is dat het nog wel een jaartje gaat duren, voordat alles klaar is. De officiele opening zal dan ook nog wel even op zich laten wachten, want wat er nu is, is niet echt toonbaar al. Eerste conclusie: het is mooi en ruim geworden, maar er is nog veel werk te verzetten. 


Februari 2024 | week van de 'omklap'

22 februari

Langs het hele perron is de dakrand verwijderd. De rest kan worden afgebroken als straks de treinen weer rijden.
Ook de stoeptegels van perron 1 zijn verwijderd, wat betreft het deel langs het oude stationsgebouw.

21 februari 2024

Alle afval wordt gescheiden en in aparte containers voor metaal, glas, hout en restafval afgevoerd.

Er is gestart met het verwijderen van de stukken perron, die straks niet meer nodig zijn.

Overal op en langs het spoor vinden werkzaamheden plaats, waarvoor er drie dagen geen treinen rijden.

Op 20 februari wordt gestart met de afbraak van het station. Al snel is de vroegere blomenkiosk verdwenen in een aantal afvalcontainers.

In de Prins Bernardlaan wordt de spoorwegovergang vervangen, alsmede een stuk van de rails.


Februari 2024 | stationsplein

Het stationsplein nadert zijn voltooiing. Bij de busbanen zijn (leun)hekken aangebracht. De stoepen hebben dezelfde driehoekige stenen gekregen als in de stationstunnel. De looproute richting het kruispunt Klinkenbergerweg-Emmalaan is klaar. De groenstroken moeten nog worden beplant.


Februari 2024 | perrons weer op de schop

Op de diverse perrons waren de afgelopen weken allerlei objecten geplaats: stationsnaamborden, verlichting en meubilair. Eind januari werd her en der weer van alles verwijderd en gingen de perrons weer open, voor de aanleg van leidingen. Onderwijl werd de vervoersroute voor de tunneldelen van de Westtunnel nabij de Klinkenbergerweg verbreed.


Januari 2024 | fietsenstalling en perrons

Het voetpad vanaf perron 1 naar jet Akoesticum is iets verlegd. Zand op terrassen is aangebracht. Hier komen bomen en struiken. Voor de Mauritskazerne zijn de eerste bomen gekapt, voor het vervoer in augustus van de tunneldelen.

Eind januari werden de perrons toch weer opengebroken en werd veel, net geplaatst, meubilair weer (tijdelijk) verwijderd.

De maand januari staat in het kader van de details: de perrons worden voorzien van meubilair en in de fietsenstalling worden de rekken opgebouwd, voor straks 5000 fietsen.