Station Ede-Wageningen | 2025 | chronologisch verslag

Deel V | chronologisch fotoverslag | 2025

Website om zelf op de hoogte te blijven: https://www.spoorzone-ede.nl/   Alle foto's: (c) Allard Bijlsma, behalve indien anders vermeld bij de foto. Bovenaan staan de meest recente foto's van dit tijdvak. Wil je oudere foto's zien? Kies hieronder.


Juli 2025 | nog veel losse eindjes

Recentelijk heb ik rond het Noordplein eens wat losse eindjes op een rij gezet. Er is nog zoveel te doen, terwijl de officiele opening al is geweest. Voor het hoofdstation is het probleem nog groter: het is nu ruim 1,5 jaar open en nog steeds zijn grote onderdelen niet klaar. De meeste losse eindjes hebben van doen met de slechte toegang tot het station. 

Deze tekst staat hier al vanaf februari 2024. Het is vandaag 8 juli 2025.

Wel een mooi plaatje, maar hier zou het toegangspad naar de stationstunnel moeten liggen. Daar wachten we nu 1,5 jaar op. 

De bouw van een parkeergarage blokkeert een normale toegang tot het station voor fieters en voetgangers. De enige toegang is linksom, maar daar is het pad vrijwel geblokkeerd met fietsen die daar niet horen.

Een mooie tweede toegang op niveau 0 was deze doorgang geweest, maar in juli 2025 (opening station was februari 2024) is deze toegang nog steeds niet gerealiseerd. 

Begin 2024 werd hier streng gehandhaafd en werden fietsen weggehaald. Nu de nieuwe open fietsenstalling open is, zou je zeggen: 'Nu is het klaar!'.  Maar nu wordt er niet meer gehandhaafd en blijft dit de rommige entree tot het station op nivaeu 1.

Ronduit zorgelijk is de toegang voor wandelaars en voor wie met de fiets de trein in moet, via het Polar Bearsplein. De enige toegang is via dit smalle pad langs de parkeergarage in aanbouw. Omdat hier fietsen staan geparkeerd (wat niet mag) kun je er bijna niet meer langs. 

Pal voor de ingang van de fietsenstalling (niveau 1) staat al 1,5 jaar deze plantenbak (?) met een tijdelijk hek erop. Wat gaat hiermee gebeuren?

Dit stuk oude Dr. Hartogsweg op het viaduct over de Klinkenbergerweg lijkt 'over' te zijn. Onduidelijk is waar dit nog voor gebruikt kan of zal gaan worden.

Perron 5 is geen fijne plek om te verblijven als het waait en regent. Door de ligging op het zuiden en doordat het dak niet oversteekt, word je op een groot deel van het station snel nat geregend of je waait er weg.


Juli 2025 | waarom geen uitgang bij perron 5?

Hier is voldoende ruimte voor het veilig verlaten van perron 5, ook voor een rolbaan voor kinderwagens en rolstoelen. 

Er zit al een hek in dat open kan. Het lijkt er bijna op alsof hier een uitgang is gepland geweest. 

Twee jaar geleden al heb ik uitgebreid aangegeven dat de uitgang van perron 5 open moest blijven. Ouderen met rollator of scoot mobile, ouders met kinderwagens en anderen die gewoon slecht ter been zijn, lopen bij het verlaten van de stationstunnel vast op een trap van 30 treden, als ze richting de Parkweg willen gaan. Tot begin 2024 kon je vanaf perron 5 zo naar de Parkweg gaan. Als je de situatie ter plekke bekijkt, zie je dat dat veilig en gemakkelijk weer open zou kunnen. Reizigers vanaf de richting Utrecht kunnen hier dan weer direct het spoor af. Vanaf de andere perrons kan men hier komen via roltrap of lift. Er is genoeg ruimte voor een brede stoep, met rolbaan en voor een veilige overgang over het fietspad.


Juni 2025 | en weer moeten de fietsen verplaatst worden

... maar na de verplichte verplaatsing duiken de fietsen weer op andere plekken op ... hier naast de Frisokazerne (8 juli)

Op 25 juni waren alle fietsen hier weg. De laatste ruim 300 zijn afgevoerd ...

Beeld van de oude stalling die op 16 juni leeg moest zijn: achter de Frisokazerne.

Beeld van de nieuwe stalling op het Noordplein: hier kan nog wel wat bij ...

Oude locatie tot 16 juni

Nieuwe locatie vanaf 16 juni


April-juni 2025 | uitgraven parkeergarage

Deze foto's: 16 mei 2025. Om dieper te kunnen graven zijn damwanden aangebracht.

De bouw van het station en het inrichten van de omgeving is het verhaal van het eindeloos verplaatsen van zand. Het ene bedrijf graaft alle zand weg en het volgende brengt het er weer op of doet dat alleen in een andere kleur. Aangezien de parkeergarage deels onder de grond komt, moet hier het zand er weer uit. En dat zand komt zeker niet meer terug. Deze foto's: 18 april 2025.


Februari 2025 | start bouw parkeergarage

Situatie 3 maart 2025.

Situatie 25 februari 2025.

Bron: Spoorzone | Gemeente Ede.

Dinsdag 18 februari is eindelijk gestart met de bouw van de parkeergarage tussen de Akulaan en het Polar Bearsplein. Hier komt een houten blokkendoos, die het uitzicht op de entree van het station zal gaan blokkeren. Parkeren had hier prima onder de grond gekund en dan had dit stukje prachtig groen vormgegeven kunnen worden, met een mooie wandel- en fietsroute naar de stationsentree. Het architectenbureau heeft anders bedacht en wij mogen er vanaf 2026 naar kijken. Het wordt een soort houtopslag, zoals Tulp die vroeger had aan de Klinkenbergerweg. En het station blijft onlogisch toegankelijk voor wandelaars. Je leest en ziet [ hier ] meer over de parkeergarage.

Dit zullen we vanaf 2026 niet meer kunnen zien.


Januari | verhuizing en afbraak directiekeet EdesPoort

Situatie 27 januari 2025

In januari 2025 heeft EdesPoort de in 2021 geplaatste directiekeet aan de Stationsweg verlaten. In plaats daarvan is al in december een kleinere keet geplaatst, pal achter Kappa-Docie.