Ik ben fietser | hoe gaat dat straks bij het nieuwe station?

Op deze pagina laat ik je zien waar je straks als fietser je fiets kwijt kunt bij het station en hoe je daar komt. Informatie op basis van het meest recente bouwplan van station Ede-Wageningen. Mocht daar nog iets in wijzigen, dan pas ik ook de informatie op deze pagina aan. Alle foto's: (c) Allard Bijlsma.


Kies eerst wat je wilt: onbewaakt of bewaakt stallen of fiets mee in de trein

Je hebt (nu/straks) twee keuzes als je je fiets kwijt wilt bij het station:

  1. Je fiets (vanaf begin 2025) onbewaakt stallen op het Noordplein (3). Hier is straks plek voor 1800 fietsen. 
    Voorlopig kun je onbewaakt stallen achter de Frisokazerne (2).
  2. Je fiets bewaakt stallen in de fietsenstalling en die binnen gaan op de 1e verdieping (1). Hier is plek voor 5800 fietsen.
    Je kunt deze fietsenstalling NIET bereiken via de begane grond (= Polar Bearsplein). Je moet via de blauwe lijn fietsen.
  3. Wil je je fiets meenemen in de trein, dan werkt het anders. Via (4) kun je met de fiets aan de hand lopen naar de spoortunnel (5) en daar de lift nemen naar het juiste perron. Je kunt ook via (7) met de fiets op perron 1 komen en daar de lift naar beneden nemen. Medio 2025 kun je ook via (6) met de fiets aan de hand de spoortunnel betreden.
    Let op: via de Dr. Hartogsweg kun je wel in de fietsenstalling komen, maar niet met je fiets naar een perron gaan (= 1e etage). Je moet dan echt met de fiets aan de hand over het Polar Bearsplein (= begane grond) lopen. Je komt daar via (4).
  4. Wil je iemand op de fiets ophalen op het station? Dan kun je het beste via de Dr. Hartogsweg naar de bovenzijde van de trap daar fietsen en degene die je ophaalt moet dan de trap nemen. Via het Polar Bearsplein mag je niet fietsen.

De keuze die je hier maakt, zal bepalen via welke route je straks aan komt fietsen.

Dit is de situatie van zomer 2024:

  • Bij (1) kun je je fiets overdekt plaatsen. De eerste dag is daarbij gratis. Je fietsts op niveau 1 aan via het Zuidplein (blauw), Klinkenbergerweg (grijs en dan blauw) of de Dr. Hartogsweg (oranje) en NIET via het Polar Bearsplein.
  • Bij (2) kun je tot begin 2025 je fiets gratis onoverdekt plaatsen. Je fietst aan via de Pelotonlaan (geel) of via het Sijsseltviaduct (groen). Vanaf begin 2025 wordt (2) verplaatst naar (3). Bij (3) kun je tot begin 2025 niet eens komen (rode route).

Weerbarstige praktijk | toegang station voor fietser | april 2024

Verbodsborden genoeg, maar waarom hier niet ook een fietspad aanleggen?

Via het voetpad

Waar plaats ik tijdelijk mijn fiets?

Via het voetpad

Student met rugzak fietst zo de tunnel in

Dan de fiets maar mee de trap op ...

De fiets moet mee in de trein

Niemand loopt hier met de fiets

Vanaf hier moet je lopen met de fiets

Al deze foto's heb ik genomen op zondag 14 april, van 12.30 tot 12.45 uur. In dat kwartier zag ik tien 'situaties' rond fietsers:

  • 3 fietsers met rugzak fietsten met een gewone fiets via het voetpad, tot in de tunnel en gingen met een roltrap omhoog naar een perron.
  • Eén vouwfietser fietste zo de tunnel in, ook op weg naar een trein.
  • Eén fietser kwam uit de tunnel en ging bij de trap (van 32 treden) omhoog, na eerst uitgebreid om zich heen te hebben gekeken.
  • Twee fietsers kwamen boven de trap aan en wilden duidelijk naar beneden. Ook die keken lang om zich heen en verdwenen weer.
  • Twee fietsers kwamen via het voetpad aanfietsen en zochten de fietsenstalling (heb ik kunnen helpen). Die moesten dus terug.
  • Eén dame kwam aanfietsen over het plein om iemand op te halen en vroeg mij waar ze haar fiets kort zou kunnen plaatsen. Tsja. 

Prorail en de gemeente Ede roepen steeds dat de problemen tijdelijk zijn, maar de praktijk laat anders zien.

Hoe ziet die praktijk eruit? 

  • Er komen vanuit Wageningen veel jongeren met rugzak op de rug aanfietsen, die met de fiets de trein in willen (blijft zo). Eigenlijk zouden ze vanaf de Klinkenbergeweg moeten lopen met de fiets.
  • Permanent lopen er mensen met de fiets in de hand en die zoeken het bord van de fietsenstalling. Kun je lang zoeken, want op het Polar Bearsplein vind je hier geen ingang voor én geen aanwijzing hoe je daar wel zou moeten komen (blijft zo). Als je al op het Polar Bearsplein aankomt, kost het zeker nog tien minuten om in de stalling te komen, want je moet dan een heel blok omfietsen (blijft zo). Velen van hen zullen hierdoor hun trein missen.
  • De trap vanaf het plein is een ramp voor iedereen die een koffer of fiets bij zich heeft (blijft zo). Het is vreemd dat fietsers die met de fiets in de trein willen, nergens naar het station kunnen fietsen (blijft zo).
  • Het voetpad vanaf de kruising is breed genoeg (2e deel) voor een fiets- én een voetpad, maar er staan dreigende verbodsborden (blijft zo). Zo te zien houdt niemand hier zich aan.
  • Je moet je voorstellen dat je als (buitenlandse) student in Wageningen het station in Google Maps invoert en dat je na het oversteken bij de kruising erachter komen, dat je vanaf daar niet verder mag fietsen met je zware rugzak. Je zou dan via de Akulaan naar het station willen fietsen, maar er is helemaal geen afslag vanaf het fietspad naar het station (blijft zo) (...). Je kunt daar dus helemaal niet komen met de fiets, via de aanbevolen route. Alle aanwijzingen rond het station zijn ook in het Nederlands; terwijl op vrijdag- en zondagavond het hier stikt van de internationale studenten.

Conclusie: alle genoemde situaties zijn dus niet tijdelijk (wat veelal de reactie nu is van de verantwoordelijken), maar permanent zo en dus zal dit chagrijn elke dag blijven voort-etteren. Hopelijk gaat men de situatie hier nog aanpassen en verbeteren.


Aanrijroutes | ontwerp voor 2025

Het maakt nogal wat uit waar je vandaan komt. Als je je fiets bewaakt wil stallen, is er geen keuze te maken tussen beneden en boven naar binnen gaan: je kunt alleen vanaf de 1e verdieping (dus langs de snelfietsroute bij de rode stip) naar binnen gaan. Op een kaart heb ik de diverse mogelijkheden uitgetekend. Je fiets laat je pas vanaf 2025 onbewaakt achter bij (6) en nu al bewaakt bij (7). Bij de laatste is stallen de eerste 24 uur gratis. In de bewaakte fietsenstalling zit een fietsenmaker en kun je (weer) OV-fietsen huren. 

Deze kaart tekende ik in 2023 | zo moet het gaat worden in 2025.

Aanrijroutes voor bewaakte stalling: (7)

  • Blauw (1e verdieping): vanuit Ede-Noord: volg de Stationsweg, passeer de tunnel (in de loop van 2025 gerealiseerd) en maak na de tunnel een scherpe bocht naar links, rij langs perron 5 en je komt bij de ingang op de 1e verdieping (7).
  • Groen (1e verdieping): vanuit Ede-Zuid/ Bennekom/ Wageningen: volg de Bennekomsweg, passeer de tunnel onder de Emmalaan (nog niet gerealiseerd/ onduidelijk is of die  er nog komt), bij naderen spoor flauw naar rechts, rij langs perron 5 en je komt bij de ingang op de 1e verdieping (7).
  • Rood (1e verdieping): uit richting Ede-Zuid/ Veldhuizen/ Veenendaal: volg de snelfietsroute langs de spoorlijn of rij aan via de Parkweg. Rij door tot bij ingang op 1e verdieping (7).

Wandelen/niet fietsen:

  • Zwart (4) (begane grond): dit is de zuidelijke looproute naar de ingang op de begane grond. Interessant voor bewoners van OpENKA en Ede-Zuid en wie per taxi of bus aankomt. (7).
  • Zwart (5) (begane grond): vanuit Ede-Oost geheel Noord-Ede: volg de (nog te realiseren) looproute voor de kazernes Maurits en Friso langs, loop met door de stationstunnel, loop door tot de ingang op de begane grond en ga direct een perron op (7).

Kiss-and-ride Noordplein met in het midden de niet bewaakte fietsenstalling. Rechts de helling van de fietstunnel. Bron: EdesPoort. Let op: onduidelijk is of hier de kiss-and-ride komt.

De nieuwe fietstunnel, gezien vanaf het zuiden. Links na de tunnel staat De Witte Hinde. Bron: EdesPoort. Let op: onduidelijk is of hier de kiss-and-ride komt.


Fietsen buiten plaatsen | onbewaakt

Op het Noordplein komt in 2025 ruimte voor het gratis en onbewaakt stallen van je fiets. Tot die tijd kun je ze stallen achter de Frisokazerne. Voor hoeveel fietsen is er daar plek nodig?

Op een normale doordeweekse dag stonden er eind 2023 op het Noordplein circa 1100 fietsen buiten en op het Zuidplein circa 900. Je kunt nu al in de bewaakte fietsenstalling de fiets elke dag 24 uur gratis stallen. Dat is prima voor wie in Ede woont en elke dag met de fiets weer naar huis gaat. Dat is echter geen oplossing voor wie niet in Ede woont en maar 5 dagen in de week de fiets nodig heeft. Die laat zijn fiets in het weekeinde bij het station staan. Dat betreft ongeveer 50% van de plekken nu.

Samenvattend: bij (6) zullen ongeveer 1800 plekken komen en bij (7) ongeveer 5800. Te verwachten probleem zal dus kunnen worden, het aantal fietsen dat onbewaakt kan worden gestald. Van die 2200 die er nu elke dag staan, zullen er minimaal 200 gebruik moeten gaan maken van de bewaakte stalling. Omdat ongeveer de helft hier in het weekeinde ook staat, dus zo'n 600, zal een deel van de andere 600 kunnen gaan kiezen voor de betaalde stalling. Dat zal wel gaan lukken, aangezien de eerste 24 uur gratis is. Medio voorjaar 2024 bleek echter het stallen van fietsen een probleem te zijn.

Onbewaakte fietsenstalling op het Noordplein 92025). In de verte perron 1. Rechts van de foto is de kiss-and-ride. Bron: EdesPoort.

Impressie Noordplein (2025), gezien vanaf De Witte Hinde. Met blauw aangegeven: locatie onbewaakte fietsenstalling. Bron: EdesPoort.


Ingang fietsenstalling | op de 1e verdieping

Je kunt alleen via de 1e verdieping de fietsenstalling in:

OPTIE 1 (is er niet) | BEGANE GROND. Je kunt de fiets niet afleveren in de fietsenstalling via op de begane grond. Dit kan alleen op de 1e verdieping (= optie 2), langs de snelfietsbaan. In het gebouw zijn hellingbanen om naar boven en beneden te kunnen gaan. Er is plek voor 5800 fietsen. De eerste 24 uur sta je gratis. Plaats je dus 5x per week hier je fiets en die neem je op vrijdagmiddag mee naar huis, dan is bewaakte stalling dus helemaal gratis. Vanaf de begane grond loop je zo de spoortunnel in. Optie 1 zat wel in de oorspronkelijke bouwplannen, maar is weg bezuinigd.

OPTIE 2 | 1E VERDIEPING.  Voor wie per fiets naar het station gaat, moet de fiets op de 1e verdieping afleveren en dat geldt sowieso ook voor iedereen die uit opEnka komt. Die fietsen straks achterlangs de Woonstedegebouwen H1 en H4, via de Dr. Hartogsweg, naar de ingang. De meesten gaan vanaf 2025 eerst door de nieuwe fietstunnel in de Stationsweg en gaan dan met een scherpe bocht naar de snelfietsroute Arnhem-Veenendaal en vinden langs die fietsbaan ook een ingang van de fietsenstalling. Kom je vanuit Ede-Zuid, dan rij je bij de kop van de Parkweg/Zuidplein de snelfietsroute op richting Arnhem en zo kom je bij de ingang. Vanaf de ingang op de 1e etage loop je echter niet zo perron 5 (richting Arnhem) op; je gaat eerst via de trap naar de spoortunnel, om vanadf daar naar een ander spoor te gaan (1= Amersfoort, 3= Utrecht en 4= stoptrein Arnhem). Dat bleek na de opening flink wennen te zijn.

Bron impressietekening: EdesePoort 2016.

Indeling fietsenstalling | beneden. Bron: EdesPoort.

Indeling fietsenstalling | boven. Bron: EdesPoort.


Ingang fietsenstalling | 1e verdieping

Direct langs de snelfietsroute Arnhem-Veenendaal, die dwars over het station gaat (1) en langs perron 5 loopt, is de ingang voor de fietsenstalling (2). Die bevindt zich dus op de 1e verdieping van het stationsgebouw. Die plek vind je op de foto in het schuine hoekje. De foto is genomen vanaf perron 5. Op de voorgrond komt de snelfietsroute Arnhem-Veenendaal te lopen (1). Dit gehele deel (tussen perron 5 en de ingang van de fietsenstalling) wordt overkapt (najaar 2023 klaar).

Op de achtergrond zie je het complex Oranjestaete, (3) op de hoek van de Emmalaan en de Klinkenbergerweg. Situatie maart 2023.

Rechts perron 5. Je kijkt richting de Parkweg. (1) is snelfietsroute.

(2) is straks de ingang van de bewaakte fietsenstalling. 

Ingang bewaakte fietsenstalling naast snelfietsroute Arnhem-Veenendaal, geheel links zie je perron 5, waar je vanaf hier niet kunt komen. Bron: EdesPoort.

Impressie interieur bewaakte fietsenstalling. Bron: EdesPoort.

Interieur van de fietsenstalling in februari 2024.

Situatie november 2023: de fietsbaan is geasfalteerd, de stoep is gelegd en de ingang is gereed.

De aanrijroute naar de fietsenstalling en verkeerd geplaatste fietsen | februari 2024.


Casus | leerlingen Marnix College

Voor iedere fietsgebruiker van station Ede-Wageningen zal het straks even kiezen zijn hoe de beste fietsroute zal gaan lopen. In onderstaand voorbeeld heb ik als voorbeeld een casus uitgewerkt: leerlingen van het Marnix College fietsen vanaf het station naar school.

Zoals het is
Leerlingen van het Marnix College aan de Prins Bernardlaan, die afkomstig zijn uit Bennekom en Ede-Zuid (fiets) of Wolfheze en Oosterbeek (trein en fiets) of andere dorpen (bus en fiets), die fietsen tot begin 2024 vanaf het Noordplein via het Witte Hindepark naar school. Op de kaart is dat de blauwe route, met een geel stukje als je je fiets nu betaald hebt gestald.

Zoals het wordt
Dat kan sinds voorjaar 2024 niet meer, omdat er een verdiepte tunnel in de Stationsweg komt. Je kunt daarna niet meer met de fiets in het Witte Hindepark komen, vanaf het station komend. Je moet dan een stukje de Stationsweg nemen en daarna de Dr. Ariensweg. Op de kaart is dat de rode route, met een zwart stukje als je je fiets straks onbetaald hebt gestald.