Spoorwegovergang Kerkweg | planologische missers

In oktober 2021 werd de overweg in de Kerkweg, over de spoorlijn Arnhem-Utrecht, definitief afgesloten. Omwonenden hebben lang geprotesteerd en gevraagd om een volwaardig alternatief. In dat laatste zit hier de misser: die is er niet. Fietsers moeten om via de op de verkeerde plek liggende Somatunnel en auto's hebben helemaal geen alternatief, want de tunnel in de Hakselseweg is vanaf Ede-Zuid niet bereikbaar. Deze tunnel is namelijk al een misser op zichzelf. Het idee van een tunnel moet zijn dat het gebied A en gebied B optimaal en via een zo kort mogelijke route verbindt. Hier is een dictaat van Prorail uitgevoerd, zonder na te denken over de gevolgen voor de mensen die hier wonen. Alle recente foto's: (c) Allard Bijlsma.


Locatie

Je kunt de kaart bewegen met muis (pc) of vingers (telefoon/tablet)

Je kunt in- en uitzoomen en 360-graden rondkijken met muis (pc) of vingers (telefoon/tablet). Situatie: in deze beelden is de overweg nog geopend. Inmiddels is die gesloten.


Casus | spoorwegovergang dicht, maar geen goed alternatief

AD - 4 september 2018: er lijkt nog hoop te zijn

De Gelderlander - 8 oktober 2020: de verftwijfeling slaat al toe

Ede Stad - 27 oktober 2021: afgesloten ....


De overweg in 1979. Rond de overweg zaten diverse bedrijven, waaronder een oud ijzerhandel. Na het spoor rechts in de Ernst Casimirlaan. De spoorlijn verbindt Ede-Centrum via de Verlengde Maanderweg en de wijk Beatrixpark met Ede-Zuid, als vanouds een aantrekkelijk voorzieningengebied met tientallen winkels. Bron: Gemeentearchief Ede.

Situatie 31 oktober 2021 (zuidzijde).

Situatie 15 mei 2022 (zuidzijde).

Situatie 27 oktober 2022 (noordzijde).

Wat ook een gemiste kans is en daardoor een extra misser, is dat de gemeente de overgang erbij heeft laten liggen, zoals het eruit zag sinds de sluiting in oktober 2021. Het zal ongetwijfeld iets te maken hebben met Prorail, maar men had direct de dag erna de straat moeten opbreken, een mooie bocht met de (nu weer geopende) Ernst Casimirlaan moeten maken, wat bomen moeten planten; waarna niemand nog iets zou zien van de sluiting. Nu heeft Ede er weer een rotte plek bij en dan ook nog één waar bewoners elke dag weer aan worden herinnerd zo. Dom.

De kaart laat zien dat met name voor de autobezitter de afsluiting van de Kerkweg (stip) een kleine ramp is. Het blauwe handje: hier vertrekken we. Het rode handje: hier willen we naartoe.

  • De langste route gaat via de tunnel in de Parklaan (3) (= Klinkenbergerweg), maar het stuk via de Prins Bernardlaan is, door de aanwezigheid van de vele drempels, geen fijne rijroute.
  • Je kunt ook linksom via de Koepeltunnel (2), maar dan word je wel steeds herinnerd aan het feit dat deze tunnel volkomen verkeerd is aangelegd en dat je dus onnodig ver om moet rijden.
  • Fietsers hoeven niet ver om, maar de Somatunnel (1) ligt wel op een onlogische plek en zorgt ervoor dat de nieuwe wijk Somahof hier een stuk minder groot kon worden.

Deze tunnel had prima ter hoogte van de Kerkweg kunnen komen en de Koepeltunnel had ook geschikt moeten zijn voor fietsers én een normale loop kunnen krijgen, waardoor de tunnel vanuit Ede-Zuid bereikbaar was geweest.

Direct na de afsluiting in oktober 2021.