De Kerkweg, tussen het spoor en de Verlengde Maanderweg, is een drukke weg en wordt momenteel ervaren als onveilig. Met name de aansluiting van het fietspad naar en van de Somatunnel is onduidelijk. Ook is de riolering aan vervanging toe. De vervanging van het riool en de aanpak van de verkeersveiligheid bieden kansen om de Kerkweg een mooie, veilige en nieuwe inrichting te geven. Zo wordt de inrichting aangepast aan de maximale snelheid van 30 kilometer per uur. Alle recente foto's: (c) Allard Bijlsma.
November 2024 | werkzaamheden vorderen
September 2024 | Start werkzaamheden
Scan de link (met de camera van je telefoon) of ga naar de App Store of Google Play, download de app 'BouwApp', zoek het project 'Herinrichting Kerkweg' op en blijf zelf op de hoogte van alle ontwikkelingen rond dit project.
Deze foto's: 15 september 2024.
Zicht op de ter hoogte van de Ernst Casimirlaan gestarte werkzaamheden. Deze foto's: 6 september 2024. Het bestaande asfalt wordt verwijderd. De weg wordt versmald en ingevuld met klinkers. De ontstane strook grond wordt een mooie groenstrook.
Geschiedenis van de Kerkweg
Historisch gezien was de Kerkweg een small zandweg, via welke bewoners van de buurt Maanen naar het dorp Ede (de kerk) konden gaan. Tot 2019 was de Kerkweg een belangrijke verbindingsweg tussen de Bloemenbuurt en Beatrixwijk, met Ede-Zuid, via de spoorwegovergang in de spoorlijn Ede-Veenendaal. Sinds deze overgang in 2019 is gesloten is dit een op het spoor doodlopende weg geworden. De op de verkeerde plek aangelegde Somatunnel, maakt dat er een onoverzichtelijke verkeerssituatie is ontstaan, met name voor fietsers. Daar valt op het oog weinig meer aan te doen, maar het opnieuw inrichten zal de situatie wel veiliger en voor het oog wat aantrekkelijker kunnen gaan maken.
Zicht richting de Verlengde Maanderweg in 1991. Bron: Gemeentearchief Ede.