Home » Toen en nu » Geschiedenis » Jan Hilgers' vliegbasis

Jan Hilgers' vliegbasis  |  Toen en Nu

Rond 1910 was er een kleine vliegbasis te vinden aan de Zonneoordlaan, aan de rand van de Doesburgerheide. Het stelde allemaal niet veel voor, maar voor hetzelfde geld was hier een groot vliegveld ontstaan, net als Soesterberg, dat op vergelijkbare wijze als vliegveld begon. Jan Hilgers is bekend gebleven, omdat hij als eerste Nederlander een motorvlucht boven Nederlands grondgebied uitvoerde: op 29 juli 1910. Dat stelde niet veel voor; hij vloog een klein stukje rechtdoor zo'n 10 meter boven de grond. Maar goed, hij was de eerste. Er zijn veel foto's van die tijd beschikbaar. Vliegshows waren heel populair als dagje uit.


TOEN: circa 1910.     Nr 68602

NU: 2020. Zicht vanaf het monument, in de richting van het 'vliegveld', de Doesburgerheide. In de verte ligt de Hessenweg.

TOEN: 1911. Van links naar rechts: Jan Hilgers, Johan Verhagen en van de Poel. Bron: Historisch Museum Ede.

TOEN: 1910. Werkbank achter de hangar van het vliegveld Ede. Bron: Historisch Museum Ede.

Het terrein van het vliegveld was niets meer en minder dan een kaal geschoren heideveld: De Doesburger Heide. Rond 1910 at en sliep met bij de Driesprong (Hessenweg volgen naar het zuidoosten). Pas tussen 1910 en 1920 verschenen er enkele vaste  gebouwen:

  1. Vliegtuigfabriek
  2. Hanger voor vliegtuigen
  3. Twee huizen waar men woonde
  4. Pension voor gasten

In 1918 deed het terrein dienst als opslagplaats van in kisten verpakte Fokker-vliegtuigen, die Fokker uit Duitsland had weggehaald.

Na 1920 zijn de gebouwen al snel afgebroken.  De betonnen grondplaten zijn nog een tijdje gebruikt als ondergrond voor een tennisbaan.

Het monument (5) is pas in 1955 geplaatst.

TOEN: 1910. De Bleriot van Hilgers (boven met pet). Derde persoon rechts is Johan Verhagen. Bron: Historisch Museum Ede.

NU: 2020. Het monument is geschonken door Delftse oud-studenten.

Locatie van het monument